رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

خلال ندوة صحفية بموقع بصراحة| محمد هاني يكشف كيف جاءت فكرة تأسيس قناة cbc.. ويؤكد: لميس الحديدي أفضل مذيعة ولا ينافسها أحد

كشف الكاتب الصحفي محمد هاني عن تفاصيل إدارته لـ قناة cbc، مشيرًا إلى أن الإعلامي خيري رمضان هو من رشحه، وكان بعد ثورر 25 يناير بشهور.


وقال محمد هاني خلال ندوة خاصة بموقع بصراحة الاخباري: "قناة الـ cbc اللي اتكلم معايا فيها كان خيري رمضان صديقي وزميلي في البيت بيتك، قالي في قناة جديدة طالعة هنعملها قالي عندك استعداد تبقى مدير القناة، وكان ده بعد الثورة بشهور، قالي كل اللي موجودين أصدقائك، واللي عاملها رجل الأعمال محمد الأمين، وحابب يعمل حاجة في الإعلام مفيدة وقوية ومش هيدخل في الأمور الفنية".

وأضاف: "خيري قالي موجود فيها وليد العيسوي اللي يعتبر أهم واحد في التسويق في المنطقة العربية، وعمرو ربيع كان مدير العمليات التشغيلية رئيس قطاع الإنتاج وكل الأسماء دي تعاملت معاها في تجارب مختلفة، وكانت استاذ مجدي الجلاد معانا".

وتابع: "من على قهوة قعدنا في المهندسين عملنا تصور لـ cbc ، ورسمنا الخريطة وحددنا الأسماء ومضينا العقود، وحجزنا الاستديو والترددات على القمر الصناعي، بدأنا في 5/2011 وطلعنا في 7 يعني قعدنا شهرين بس".

وعن المنصمين لـ cbc في ذلك الوقت قال محمد هاني: " كان عندنا ألوان كتيرة لميس الحديدي، وعادل حمودة، وخيري رمضان، مجدي الجلاد، ضياء رشوان، إسعاد يونس، منى الشاذلي وانضمت لينا بعد سنتين، ولميس الحديدي أفضل مذيعة وصحفية، ولا ينافسها أحد في التلفزيون، ومنى الشاذلي مش بتقدم نفس النوع عشان تنافسها".


ويعد الكاتب الصحفى والإعلامى محمد هانى واحد من صناع الإعلام فى مصر والعالم العربى ، حيث ترأس عدد كبير من البرامج التليفزيونية أبرزها برنامج البيت بيتك ، كما أسس وتولى إدارة قناة cbc ، ونجح خلال تواجده فى تحقيق انتشار واسع ونجاح.

تم نسخ الرابط