رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

لمدة 7 أشهر.. انقطاع المياة عن أهالي قرية أبو داوود بمركز بيلة محافظة كفر الشيخ| لايف بصراحة

الحاج صبحي
الحاج صبحي

أعرب أهالي قرية، او عزبة أبو داوود في محافظة كفر الشيخ لنقل معاناة الأسر التي تحتاج لشرب الماء وأحضارها. 

وقال الحاج صبحي عبد العزيز داود، المقيم في عزبة أبو داود، مركز بيلة بمحافظة كفر الشيخ خلال لايف بصراحة الإخباري: إن قريتهم تبعد عن مركز بيلة بحوالي 25 كيلو، مؤكدًا أن المياة لم تصلهم لمدة قاربت 7 أشهر، معبرًا عن معاناتهم في الشرب، و أنهم يحملون جراكن المياة على عربية كارو، وأنهم يستغرقون مسافة 5 أو 6 كيلو ليذهبوا إلى ملأ هذه الجراكن بالمياة. 

  ملأ جراكن المياه من مسافة تبعد 3 كيلو

وتابع: بنملى الجراكن للشرب بس و بنروح بالموتسيكلات، أو بالعربية الكارو، كما اكد الحاج صبحي أنه يقوم بدفع فواتير المياة رغم انقطاعها لمدة 7 أشهر، وذلك حتى لا تتراكم عليه الغرامات، قائلًا: عاوز أشرب و أحس إني بشرب عشان أما أدفع مبقاش زعلان. 

وصرح الحاج الصبحي بأن أهل القرية كلها تتوضأ بمياة المصارف للذهاب إلى الصلاة، قائلًا: مفيش مياه وبنتوضى من الترعة، ده مفيش مياه نشرب فهنتوضى أزاي، مؤكدًا أنهم يملؤون 10 جراكن من المياه كل يوم. 

وقالت سيدة كبيرة بأنهن يقومن بغسل الملابس، وشرب الطيور من مياه الترعة، وقالت: المواسير واصلة بس مفيش مياه نشرب، وعيالنا بيقعدوا بالأربع أيام مش بيتشطفوا من قلة المياة في الحر والصيف ده. 

 

هو فيه مسئول مبيتشطفش قبل ما ينام في الحر ده!

وتابعت : مين أي مسؤول دلوقتي بيبات من غير ما بيتشطف بليل وهو رايح ينام في الصيف والحر ده، متابعةص: احنا بنمشي 3 كيلو عشان نجيب 10 جراكن مياه، وبتوع الجوامع بيكرشونا لو مالينا مياه من هناك وبيقفلوا محابس المياه في الجامع عشان منملاش مياه. 

وقالت السيدة أنه قد ذهبوا لشركة المياة، ولكن لم يفيد هذا الأمر بل هددهم مدير شركة المياة وقال لهم: لو زعقتوا مالكوش حاجة عندي ولو سكتوا هنخدمكم، وفتحوا المياة يومين بس وقفلوها علينا تاني. 

 وأعرببت سيدة أخرى لديها أطفال عن فرحتها حينما تعود بجراكن المياة ممتلئة، قائلة: اهخ فرحانة والله إن البيت هيبقى فيه مياه. 

تم نسخ الرابط