رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

سارة زكريا لـ«بصراحة»: مقولتش المصريين مبرشمين ومظلومة في قرار منعي عن الغناء في مصر

سارة زكريا
سارة زكريا

أعربت الفنانة اللبنانية سارة زكريا عن حزنها الشديد من قرار نقابة المهن الموسيقية بوقفها عن الغناء في مصر نهائيًا، مشيرة إلى أنها مظلومة وفرق اللهجة به سوء تفاهم.

وقالت سارة زكريا في تصريح خاص لـ"بصراحة": كل التقدير للنقابة وللنقيب وهى تحت سقف القانون وقدمت اعتذاري لو بعض التعابير ازعجت حد من الجمهور والنقابة ويمكن فرق اللهجه بين اللبناني والمصري هو الي عمل سوء التفاهم واكدت ساره على مظلوميتها بعدة امور.

وأضافت: أنا مقولتش الشعب المصري مبرشم وواضح من الفيديو الي مشتغلين على تعديلو بقصقصه ما قبل الكلام وما بعده انو ملعوب عتوصيل الكلام بس برضو هي ما قالتش الجمهور المصري ، هي بعد ما غنت وصلة غنائية مصريه متل اغنيه سطلانه وشربت سكاره بني لقت جمهور الحفله متحمس جدا وبيتفاعل بقوة ، فقررت تهزر معاهم على طريقتها وقالت لمتعهد الحفل ياسر حريري هما الناس هنا مبرشمين ولا ايه وصارو يضحكو ، ودي كلمه عاديه بتتقال وكلنا بنقولها ، يعني لو لقيت صديقك بنط فرح وبيضحك قوي بتقلو انت واخذ حاجه مثلا شربان حبايه ، على سبيل الهزار مش اكتر.

منع سارة زكريا عن الغناء في مصر

وواصلت: قولت لا حبيبي ولا صديق وكلب ابن ٦٠٠ كلب ما عندي، هي ما قالتش عن انسان سواء مذكر او مؤنث انو هو كلب والكلمه هنا مش نعت ولا صفه لاي حد ، ده اسم حيوان ، وهي تقصد انو معندهاش كلب حتى ، يعني مش مربيه كلاب او كلب ما عندي وهو لو قلنا الكلب ابن ٥٠٠ كلب يبقى ده خادش للحياء ، مكناش نعرف انو ده بالقانون المصري ممنوع.

وأختتمت سارة زكريا قائلة: الجمهور المصري بالنسبه ليا هو الهوى وهو الامل وكان قرار صعب عليها بس نعمل ايه ده قدرها بقا، اهم حاجه واهم من قرار النقابه الظلم ووصف الجمهور المصري بالمبرشم.

تم نسخ الرابط