رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

عميد معهد القلب السابق: كلام ياسمين عز عن وجود قلبين للراجل صحيح علميًا 

ياسمين عز وجمال شعبان
ياسمين عز وجمال شعبان

علق الدكتور جمال شعبان، عميد معهد القلب السابق، على تصريحات الإعلامية ياسمين عز، والتي أكدت فيها وجود قلبين للرجل واحدًا في صدره والآخر في رجله، عبر صفحته على موقعالتواصل الاجتماعي «فيس بوك».

وقال في منشوره: «والله رغم تحفظي علي آراء كثيرة لك يا ياسمين لكن كلامك المرة دي علميا صح، كل شخص سواء كان رجلا أو سيدة له مع القلب اللي في صدره.. قلب تاني طرفي Peripheral Heart».

وأضاف: «اللي هو عضلة الساق Soleus muscle عضلة ثلاثية لما تنقبض تضخ الدم عكس الجاذبية الأرضية والشخص واقف ومن هنا تأتي أهمية أن نمشي يا ناس لتقوية عضلة الساق لتقوية القلب الطرفي والوقاية من أمراض القلب اللي في الصدر».

وجهت الإعلامية ياسمين عز، رسالة للسيدات بمناسبة عيد الحب، قائلة : "عيب تدوسي على ظل جوزك وانتي ماشية وراه".

ووجهت عز، خلال تقديمها برنامج "كلام الناس" المُذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر": " نصيحة للسيدات بمناسبة عيد الحب، قائلة: "بلاش تنكدي على جوزك عشان ماتبقيش ملعونة"، مضيفة: "أهم قواعد عيد الحب مع فرعونك المنظر الشتوي ونظرة المثلث المقلوب".

الراجل عنده قلبين واحد في صدره والتاني في رجله الخلفية

وأشارت: "الراجل عنده قلبين واحد في صدره والتاني في رجله الخلفية واسألي دكاترة القلب، يعني حفنة التراب اللي بيمشي عليها دي هدية من قلبه ورجله، والراجل عيونه هي الفيونكة ورأسه الهدية".

تم نسخ الرابط