الخميس 17 يونيو 2021
حالا
رئيس التحرير
محمود سعد الدين

من الليسانس لمسح السلالم.. ريم تساعد زوجها 4 أعوام: نفسنا نرتاح

موقع بصراحة الإخباري

«حاصلة على ليسانس شريعة اسلامية جامعة الأزهر في كفر الشيخ وبعمل في مسح السلالم عشان ظروف زوجي».. هكذا بدأت ريم رمضان صاحبة الـ25 عاما في سرد قصتها التي بدأت منذ 5 سنوات، من المعاناة، نظرًا للظروف المعيشية الصعبة التي دفعتها إلى العمل في هذه المهنة،  مناشدة بحصول زوجها على وظيفة لتستقر أحوالهم المادية.



بدأت قصة ريم، منذ زواجها  وهي في عمر الـ 19 عام، حيث مرت بظروف معيشية صعبة بعد الزواج، على حد وصفها، حيث حدثت بعض المشاكل مع أهل زوجها، مما اضطرهم للإقامة في مكان آخر واستئجار شقة، مضيفة « معايا بنت وولد، وظروف جوزي صعبة جدا وبدأنا من الصفر، رغم ظروف أهلي المادية الجيدة،  واضطريت أنزل اشتغل وأنا لسه طالبة، بس كل خوفي إن حد من أهلي يعرف إني نزلت أشتغل عشان محدش يبص لزوجي بصة مش كويسة».

اقرأ أيضا: السيسي بيراعي صحة المصريين.. هاشتاج يتصدر تويتر في مصر

واستكملت: «بقالي 4 سنين شغالة بمسح سلالم، ملقتش شغلانة تناسب ظروفي، لأن أنا بطلع شغلي ومعايا بنتي الأولى وهي عندها شهر، مكانش حد بيرضى يغلني شغلانة دائمة عشان أطفالي، هي دي الى كانوا بيسمحولي أشتغلها وانا معايا أولادي»، مشيرة إلى أنه بعد ترتيب بيتها ورعاية طفليها، تعكف على تنظيف السلالم مقابل 10 جنيهات للدور الواحد، أو ترتيب أحد العيادات، وتلبية احتياجات السوق، وهي تحمل رضيعها الصغير.

وتابعت: «أنا مش طالبة اشتغل أو اتوظف، انا طالبة إن زوجي يلاقي وظيفة حكومية عشان ظروفه تستقر، لإن أنا حياتي مرتبطة بحياة زوجي».   

 

Go to top of page