الخميس 17 يونيو 2021
حالا
رئيس التحرير
محمود سعد الدين

سمية الخشاب في رسالة قوية للمتنمرين على أصحاب الوزن الزائد: زعلتوني كتير.. وكلامكم البايخ بيدمر الصحة النفسية

سمية الخشاب  موقع بصراحة الإخباري
سمية الخشاب

طالبت النجمة سمية الخشاب، من خلال سلسلة تغريدات عبر حسابها على موقع "تويتر"، متابعيها، بضرورة التوعية بشأن التنمر على تعرض البعض لزيادة الوزن، أوالـ"fat shaming"، من  خلال نشر صورة قديمة لها فى الفترة التى اكتسبت خلالها الكثير من الوزن، الأمر الذي كان يعرضها للتنمر.

وكتبت سمية الخشاب: "في حاجة خطيرة وضرورية لازم نبطلها اسمها fat shaming، ودي أنك تقول تعليق سخيف أو تتنمر على وزن حد أو حتى تقولها بهزار، لأن ده بيأثر جدا على صحتهم النفسية، وأنا مريت بده قبل كده، في فترة من الفترات وزني زاد شوية عن المعتاد، وكنت بقرأ تعليقات سلبية كانت بتزعلني، فأرجوكم no fat shaming".

وتابعت: "وأي حد مرتاح في جسمه ومبسوط سيبوه يتبسط، متدمروش صحته النفسية بكلام بايخ، ومعايير محددة، لأن لما الإنسان بيبدأ يكره شكله أو جسمه أو بتنعدم ثقته في نفسه، وده أكبر خطر على صحته النفسية، فياريت يا جماعة بلاش الـfat jokes السخيفة دي، وكل واحد يخليه في نفسه".

وأضافت سمية الخشاب: "عايز تنصح بطريقة صحية انصح، فكروا بس قبل ما تطلعوا الكلمة من بوقكم، لأن الجمال شيء نسبي جدا، ومش أي حد وزنه زايد بيبقى ده بمزاجه، أو هو مستنيك تيجي تفكره، الـbeauty standards بتختلف من كل شخص، مش شرط اللي تشوفه بيرفكت يكون بيرفكت عند كل الناس".

وفى رد على أحدى المتابعات، التى أشارت إلى أن التنمر على شكل الجسم عموما يؤثر بشكل كبير على الصحة النفسية، ليس فقط أصحاب الوزن الزائد، أوضحت سمية الخشاب: "لا أنا واخدة بالي أن التركيز في الـshaming بيبقي أكتر على زيادة الوزن من النحافة، والموضوع سخيف جدا وبيأثر بطريقة سلبية جدا، وبيعدم الثقه في النفس".

Go to top of page