رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

"انسوا الشهادات".. رسالة من سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة

سمية الخشاب
سمية الخشاب
نتيجة الثانوية العامة 2024

وجهت سمية الخشاب رسالة لطلاب الثانوية العامة، ذلك بعد إعلان النتيجة من قبل وزارة التربية والتعليم.

نشرت سمية الخشاب تغريدة على حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي إكس:"روقوا وانبسطوا.. محدش واخد منها حاجة.. هتنجحوا وتتخرجوا وهتلاقوا نفسكم بتشتغلوا في مجال تاني خالص ملوش علاقة بشهادتكم.. عشان كده باقولكم متزعلوش على أي حاجه وربنا يوفقكوا”.

في سياق آخر، أثارت سمية الخشاب الجدل على المواقع التواصل الاجتماعي من خلال حسابها الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي إكس، بسبب نصائحها لطلاب الثانوية العامة:"يا حبايبي الجو حر ملخصات إيه أسقطوا وخلاص، التعليم مبيحددش لا مصير ولا نيله، بتعرف تجيب فلوس هتعرف تتجوز وتسافر مبتعرفش يبقي الشهادة هتقرطسها وتحط فيها طعمية".

آخر أعمال سمية الخشاب

 

وقدمت الفنانة سمية الخشاب آخر أعمالها وهي مسلسل بـ"100 راجل" حول غالية أبو الدهب (سمية الخشاب)، التي تعمل سائقة ميكروباص وتواجه التحديات في مجتمع ذكوري، لتجد حياتها تتبدل فجأة بسبب حادثة قتل. وتتناول القصة قضايا مثل التجارة بالأسلحة والمخدرات، وتتعرض غالية إلى الدخول للسجن بعد مرورها بسلسلة من الأزمات.

ويضم مسلسل بـ 100 راجل مجموعة من الفنانين، بجانب الفنانة سمية الخشاب، ومن ضمنهم: سماء إبراهيم، صلاح عبد الله، نانسي صلاح، محمد رضوان، محمود عبد المغني، محمد عبد العظيم.

تم نسخ الرابط