السبت 3 ديسمبر 2022
حالا
رئيس التحرير
محمود سعد الدين
alshoura ads

خاص.. بعد منشور أنا مسيحية.. حنان سليمان: مفيش فرق.. احنا بنفرح مع بعض

موقع بصراحة الإخباري

أثارت الفنانة القديرة حنان سليمان، التساؤلات حول ديانتها الحقيقية، بعد منشور كتبته عبر حسابها الرسمي على موقع «فيسبوك» مهنئة به المصريين بشهر رمضان المبارك.



اقرأ أيضا: بعد إثارتها الجدل.. أول تعليق من حنان سليمان على منشور أنا مسيحية

وكتبت الفنانة حنان سليمان في المنشور الذي أثار الجدل: «أيوة أنا المسيحية اللى مستنية رمضان بفارغ الصبر، أيوة أنا المسيحية اللى مستنية الزينة بتاعة رمضان، أيوة أنا المسيحية اللى مستنية الناس يتجمعوا علشان يفطروا، أيوة أنا المسيحية اللى مستنية المسلسلات بتاعت رمضان».

وفي تعليق على المنشور، أكدت الفنانة القديرة، أنها مسلمة، ولكن فكرة المنشور أعجبتها ما دفعها لاستنساخه ونشره عبر صفحتها، مؤكدة أن الإفصاح عن الديانة أقل أهمية من المعاملة نفسها بين المصريين وبعضهما بغض النظر عن ديانتهم.

اقرأ أيضا: ما هي مواعيد مسلسلات قناة الحياة في رمضان 2021؟

وأضافت في حديثها لموقع «بصراحة»: «أنا زعلت من كتر الأسئلة اللي جاتلي بتسألني إنتي مسلمة ولا مسيحية.. ده مش مهم.. الناس كانت مفروض تفكر في مضمون الكلام نفسه.. ولكن الكثير من المتابعين ساب البوست وسأل عن ديانتي».

وحول مضمون المنشور قالت: «مفيش فرق بين مسلم ومسيحي كلنا اخوات.. وفعلا زي ما نشرت اخواتنا المسيحيين بيفطروا معانا في رمضان وبيستنوا رمضان عشان يفرحوا معانا وبنعلق الزينة سوا وبنفرح مع بعض».

وتشارك حنان سليمان في الموسم الرمضاني 2021 في 3 مسلسلات وهم "المداح" مع حمادة هلال ونسرين طافش والذي يناقش فكرة السحر، كما تشارك أيضا في مسلسل "نجيب زاهي ذركش" مع يحيي الفخراني وأنوشكا وهالة فاخر وإسلام إبراهيم ومن إخراج شادي الفخراني.

كما تشارك الفنانة في مسلسل النمر بطولة محمد إمام، وتجسد خلال الأحداث دور زوجة بيومي فؤاد الذي يلعب دور الشر ويجسد شخصية عنتر الحلق وهو أحد كبار تجار الصاغة في المسلسل.

 

 

 

 

Go to top of page