رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

رئيسة "سلامة الغذاء" بالبيطريين تفضح بلوجر شهيرا يروج لمسمط

رئيسة سلامة الغذاء مع المضبوطات
رئيسة سلامة الغذاء مع المضبوطات

صدمت الدكتورة شيرين زكي، رئيس لجنة سلامة الغذاء بالنقابة العامة للأطباء البيطريين، خلال منشور لها عبر صفحتها الرسمية "فيس بوك "، متابعيها بعدما كشفت أنها فوجئت بترويج بلوجر شهير لمسمط معروف كانت قد تقدمت ببلاغات ضده بالقاهرة .

ربع لحوم غير صالحة

وتابعت رئيس لجنة سلامة الغذاء بانها قد قامت "بحملة الساعة 2 بالليل وجبنا المخزن بتاع المسمط اللي روج ليه البلوجر، اللي مكانه في شارع جانبي مش معروف، وكمان قبلها بأسبوع كانت مباحث التموين عاملة حملة محترمة ضده، وطلعت بنفسي من المخزن والتلاجات طن وربع لحوم غير صالحة للاستخدام الآدمي، على قد ما عربية الشغل استحملت، وكان في أضعاف الكمية دي كمان لسه في المخزن.

وأضافت خلال منشور لها علي صفحتها الخاصة "الفيس بوك " : قامت خناقة كبيرة في الشارع والجيران اتفرجت من الشبابيك والشارع وقف على رجل، وتاني يوم كانت إدارة المسمط معلقة فرعين نور والناس لما قالت لهم مش كان في دكتورة هنا امبارح عملت لكم محضر قالوا محصلش ده احنا بنعمل افتتاح جديد.

وحذرت رئيس لجنة سلامة الغذاء بالنقابة، المواطنين من تصديق أي بلوجر بسبب كثرتهم في كل المجالات، حيث أصبحت مهنة البلوجر سبوبة ومصدر دخل وأكل ببلاش، موضحة: "حتى بعض الشيفات المشهورين للأسف دخلوا هذا المجال المشبوه، وأصبحوا يعتمدون على شكل الأكل اللي بيتصور بغض النظر عن مراعاة هذا المكان للاشتراطات الصحية السليمة".

تم نسخ الرابط