رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

عفاف شعيب: بعد ما اتحجبت الزلزال حصل وشادية قالتلي حجابك زلزل مصر

عفاف شعيب
عفاف شعيب

كشفت الفنانة القديرة عفاف شعيب تفاصيل ارتداءها للحجاب، مشيرة إلى أنها أخذت ذلك القرار قبل زلزال 1992 بـ 3 أيام، وفرحت بذلك القرار أنه جاء قبل الزلزال خوفًا أن يقول جمهورها أنها ارتدته خوفًا من الزلازل.

وقالت عفاف شعيب في تصريحات تلفزيونية: بعد ما اتحجبت بـ 3 أيام الزلزال ضرب مصر فلقيت شادية بتكلمني تقولي حجابك زلزل مصر يا عفاف فقولت لها الحمد لله إني اتحجبت قبل الزلزال عشان ميقولوش اتحجبت بسببه عشان خايفة من اللي هيحصل.

عفاف شعيب في ضيافة بصراحة

في وقت سابق كانت قد كشفت الفنانة عفاف شعيب الفرق بين الفن في الجيل القديم والوقت الحالي، وقالت خلال ندوتها بموقع بصراحة: الوساطة بقت متواجدة في المجال الفني بدليل إنه يوجد العديد من الفنانين الموهبين والممتازين ولكن بدون عمل.

وأضافت: كانوا بيحطوا الورق قدام الفنانين ويتم ترشيح الفنانين من قبل المخرجين المؤلفين والمنتجين ومكنش حد يقدر يدخل تاني، لأن انت عايز تنجح عملك مش تجامل الناس وخلاص.

بدايتها الفنية

وواصلت: في بدايتي ساعتها كنت في اليونان، وأحمد الجزيري عنده مسلسل تاني، ولما عرف يتواصل معايا قالي أنتي فين عايزينك في دور مهم وكله قال إن مفيش غيرك اللي هتعمل الدور ده.

وتابعت: بعدها كلمني المخرج إسماعيل عبدالحافظ لما وصلت مصر وطلبت يبعتلي الورق وكنت معجبة جدًا بالدور وتاني يوم الصبح كلمته وقولتله «أنا موافقة».. الدنيا زمان مكنش فنان يُرشح ولا يُجامل لكن الأهم هو نجاح العمل.

آخر أعمالها

جديرًا بالذكر يعد مسلسل "زي القمر" الجزء الثاني آخر أعمال الفنانة عفاف شعيب في عام 2021، وشارك في بطولته العديد من نجوم الفن أبرزهم: صابرين ومدحت صالح وعفاف شعيب من تأليف فداء الشندويلى وإخراج أحمد شفيق، وحقق العمل نجاح كبيرًا، وأشاد به العديد من النقاد والجمهور.

تم نسخ الرابط