رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

نائب محافظ الإسكندرية لـ«بصراحة»: ناقشنا خلال جلسات الحوار الوطني المهام الأساسية بالنسبة للمحافظ وفكرة اللامركزية وتطبيقها

 الدكتورة جاكلين عازر نائب محافظ الإسكندرية
الدكتورة جاكلين عازر نائب محافظ الإسكندرية

علقت الدكتورة جاكلين عازر نائب محافظ الإسكندرية، على مشاركتها في جلسات الحوار الوطني، مضيفةً أنه تم مناقشة الأمور التي تمس بشكل مباشر الإدارة المحلية سواء كان ما يخص بأطروحات المركزية واللامركزية في الإدارة.


وأضافت خلال تصريحات خاصة لـ «بصراحة»: «الجلسة ناقشت التحديات الموجودة على الساحة في الفترة الحالية، ومنها مستويات الإدارة المحلية، التقسيمات الإدارية الخاصة بيها، وإزاي يتم التكامل والتعاون ما بين الأدوار إللي بتنفذها الإدارة المحلية ومهامها وبين دور المجالس المحلية إللي يمكن مفتقدينها».


واستكملت: «مميزات الجلسة إنها كانت تضم مجموعة كبيرة من القامات بخبرات متفاوتة سواء كان أعضاء سابقين ورؤساء لمجالس محلية، محافظين ووزراء سابقين، خبراء في العديد من المجالات، ممثلين من مختلف الأحزاب، كل ده في الآخر بيصب إن إحنا بيبقى فيه مجموعة مختلفة وطروحات متباينة وآراء ما بين مؤيد وما بين معارض».

وتابعت: «احنا محتاجين نوسع من مهام وقدرات المحافظ بشكل أكبر ونزود عدد المساعدين أو النواب المحافظ، وناقشنا أيضًا إيه الأفضل في القانون الجديد؟ هل لأن كمان حديث عن إن المحافظ يجيب الانتخاب أو لأ».

وأوضح: «المهام الأساسية بالنسبة للمحافظ نقدر نوسعها بشكل كبير، فكرة كمان اللامركزية وتطبيقها، الأطروحات والأفكار، اللامركزية بتيجي بالتدريج وبتيجي ببناء الكفاءات والقدرات اللي هتقدر تتماشى مع مسؤوليات اللامركزية، ومع آليات التنفيذ».

تم نسخ الرابط