رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

جمال شعبان يحذر من الحزن: ممكن ينتهي بموت مفاجيء

الحزن ـ أرشيفية
الحزن ـ أرشيفية

كشف الدكتور جمال شعبان، عميد معهد القلب الأسبق، عن تأثر القلب بالحزن، وذلك عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك».


وقال في منشوره: «هل الزعل فعلا بيتعب القلب؟! ناس كتير بيسألوني الإجابة الزعل بيكسر القلب فعلا دي حقيقة علمية وحالات إكلينيكية واقعية بنشوفها مش كناية بلاغية ولا تعبير مجازي القلب اللي ع اليمين في الصورة قلب مكسور».

واستكمل: «شايفينه ضعيف وانكمش ازاي القلب اللي ع الشمال قلب سليم شايفينه محتفظ بقوامه وشكله ووظيفته ازاي الزعل والصدمات العاطفية والفشل في الحب وفقدان الأحبة بيكسر القلب وممكن ينتهي بموت مفاجيء».

وتابع: «الزعل بينشط الادرينالين والنور أدرينالين وبيحبط إفراز هورمونات السعادة زي السيروتونين ودا بيعمل زي شلل في عضلة القلب وترهل وتمدد في القلب بيبقي زي البالون العلماء سموا الحالة دي متلازم القلوب المنكسرة هي منكسرة عاطفيًا وعضويًا».

وأضاف: «علشان كدا ربنا في القرآن دايما يقول لا تحزن ويقول عن عن أهل الجنة لا خوف عليهم ولا هم يحزنون وأهل الجنة شكروا ربنا مش علي الجنات والأنهار والعيون والفاكهة والغلمان والحور لكن قالواالحمد لله الذي أذهب عنا الحزن يعني الجنة هي عدم الحزن علشان كدا دايما أقول لكم».

تم نسخ الرابط