رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

عمرو مصطفى: مؤدي مهرجانات سرقوا ألحاني.. وما يفعلوه سرقه مش اقتباس

عمرو مصطفى
عمرو مصطفى

علق الفنان عمرو مصطفىعلى اقتباس مؤدي المهرجانات عدد من الألحان الخاص به، قائلا: لا يجب وصفها بالاقتباس وهي في الحقيقه سرقة، ولا أتعالى على مؤدي المهرجانات.

وأضاف "مصطفى"، خلال حواره مع الإعلامية اسما إبراهيم، ببرنامج "حبر سري"، المُذاع عبر شاشة "القاهرة والناس"، : "لو حد سرقي بيتي محدش هيقول أني بتعالى على الحرامي"، مؤكدا أن هذا ما يفعله الآن وسيكون هناك تحرك قانوني للحصول على كافة حقوقه.

وأوضح عمرو مصطفى، أنه لا يجب الدفاع عن مؤدي المهرجانات عقب اقتباس ألحان له، مشددًا على أنه سيكون هناك تحرك قانوني وتحرير محضر في المحكمة ضد أي شخص سرق ألحانه.

عمرو مصطفى يهاجم تامر عاشور

رد الفنان عمرو مصطفى، على هجوم المطرب تامر عاشور عليه، قائلًا: "يا تامر فيه أغنية عملتها لمصطفى صندل التركي وأنت أخدتها وعملت الأغنية دي وأخدت اللحن والتوزيع الموسيقي ونزلت وكتبت عليها اسم ملحن تاني وأنت المفروض جوا الصناعة، الصناعة اللي بقى كل اللي بينتجوا أغاني بيسرقوا الأغاني والألحان".

واكمل الملحن: "مش هعتب عليك يا تامر عاشور إنك أخدت الأغنية بتاعتي، بس أنت مثل من الأمثلة اللي استباحت الجمل اللحنية لأشخاص موجودة وحية وعايشة ومش هرد عليك أكتر من كدا".

ولفت: "قابلت تامر عاشور قبل كدا وقلت له لما تحب تقول حاجة تعالَ قلها لي وكان ساعتها واقف زي التلميذ ما بيردش، ولما قال عليَّ عمود من أعمدة الصناعة كان المفترض يستأذني قبل لما ياخد أغنيتي وخدها واستبحاها ونشرها على يوتيوب من غير حد ما يستأذني ولا يكتب اسمي".

تم نسخ الرابط