رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

سيمون: فخورة أن اتكتب في تاريخي الشغل مع فاتن حمامة.. وعيطت لما أخدت جايزة إكمال مسيرتها |خاص

سيمون
سيمون

أعربت الفنانة سيمون عن سعادتها البالغة بالعمل مع الفنانة فاتن حمامة، في فيلم "يوم مر يوم حلو" للمخرج خيري بشارة.

وقالتسيمونخلال ندوتها بموقع “بصراحة”: أنا طول عمري بستمتع بكل حاجة بعملها، مش بس عشان الحاجة لطيفة لا عشان إحنا في حياة بعض، ولما اختاروني عشان امثل، مش عارفة ازاي اختاروني.

وأضافت: من حظي الكبير إني بدأت فن مع فاتن حمامة واتعملت منها كتير في حياتي، والسنادي خدت من للامم المتحدة للفنون جايزة إكمال جائزة فاتن حمامة سيدة الشاشة الربية، ووقتها عيطت، لأنها علمتني ازاي كاميرا وازاي اتعامل مع الناس، حتى لما قولتلها اني اسمي تقيل ينفع اغيره، قالتلي لا أنا اسمي فاتن حمامة ومغيرتش اسمي، فعلا فاتن حمامة انسانة على مستوى عالي، واسمها فخامة لوحدة وكانت بتتعامل معانا ببساطة جدًا، وكان اي حد بيروح فيلم بيقول احنا جايين عشان فاتن حمامة.

وواصلت: فاتن حمامة: كانت فاهمة يعني اي تريند وقتها وقالتلي متلتفتيش لأي حاجة بتتقال عليكي كملي في مشوارك، وفعلا التزمتي بكلامها ودلوقتي عمري ما ثيرت الجدل ولا بتكلم على حد، وبفكر في مسيرة فاتن حمامة مش كانسانة بس كأبعاد أنا عيشتها، مش مجرد سيرة ذاتية بس.

آخر أعمال سيمون

جديرًا بالذكر يعدمسلسل قيد عائليآخر أعمال سيمون، وعرض العمل عام 2019، وحقق نجاحًا كبيرًا، وضم عدد كبير من النجوم أبرزهم، عزت العلايلي، صلاح عبد الله، ريم البارودي، ميريهان حسين، دينا فؤاد، وعدد آخر من الفنانين، والعمل من تأليف محمد رجاء وإخراج تامر حمزة.

تم نسخ الرابط