رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

سيمون تكشف أصولها: يا جماعة والله أنا مش أوروبية وأجدادي من الصعيد ومتربية في شبرا |خاص

سيمون
سيمون

حسمت الفنانة سيمون الجدل حول أصولها، مشيرة إلى أنها ليست أوربية كما هو متداول عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وأن أجدادها من الصعيد.

وقالتسيمونخلال ندوتها بموقع “بصراحة”: أنا مش ملامحي أوربية أنا أجدادي من الصعيد ومامتي من الشرقية وعيشت حياتي كلها في شبرا، واسمي الأصلي سيمون ومردتش أغيره.

وأضافت: أنا اسمي مش يباني يا جماعة في نمطية في البحث، ودي غلطة من جوجل ولما بسمع الحاجات دي بستغرب وبقول بجد ده أنا، وبردوا دي منهجية الناس فاهمنها غلط، أنا كانوا بيهتموا بالغة العربية لدرجة كانوا بيهتموا باللغة العربية لدرجة أنهم كانوا بيدرسوا نصوص قرأنية في المدرسة الرهبانية بالتشكيل وبكل حاجة، فدي مغلوطات عندنا، واللغة العربية هي الأساس، واللي هيقولي اومال دخلتي اداب فرنساوي ليه، هقوله بحب اتكلم لغات وبتعمل دلوقتي لغة المانية .

غيرة الفنانين

وواصلت: الغيرة بتاعة الفنانين مش موجودة فيا، الصدفة البحتة أن أغلب الحاجات اللي أنا عملتها في بداية الفن عندي، كانت صدفة، ولما كنت في المدرسة كانوا يقولولي حواجبك كبيرة ليه، فبابا قالي الحواجبك دي هتبقى العلامة بتاعتك بعدها بفترة لما عملت أول شريط الناس كلها قعدت تقول شوفتوا الفنانة اللي حواجبها كبيرة وشعرها طويل وأصفر.

آخر أعمال سيمون

جديرًا بالذكر يعدمسلسل قيد عائليآخر أعمال سيمون، وعرض العمل عام 2019، وحقق نجاحًا كبيرًا، وضم عدد كبير من النجوم أبرزهم، عزت العلايلي، بوسي، ميرفت أمين صلاح عبد الله، ريم البارودي، ميريهان حسين، دينا فؤاد، وعدد آخر من الفنانين، والعمل من تأليف محمد رجاء وإخراج تامر حمزة.

تم نسخ الرابط