رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

الرئيس السيسي يشيد بالحوار الوطني: أنا لا أمتلك مصلحة الوطن فقط.. محدش يقدر يتهم حد بالخيانة والعمالة

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

أشاد الرئيس عبدالفتاح السيسي، بجلسات الحوار الوطني قائلا: "بقول إن كتير من الجلسات شوفت الكلام الجميل اللى كان بيتقال فيها من الدكتور "على" لما كان ماسك المحور السياسى وإزاى كان بيتكلم".

أضاف الرئيس السيسي خلال كلمته في المؤتمر الوطني للشباب بالإسكندرية: "يا ريت كنت جبت بعض الفقرات اللى تم تداولها وكانت واضحة .. قد إيه حجم التفاهم مش الاختلاف وماله ما احنا عاملينه ليه؟ علشان نتكلم ونقول وجهة النظر التي تستهدف مصلحة الوطن.. ماحدش مننا يقدر يقول ان أنا بس أمتلك مصلحة الوطن .. لأ مينفعش .. كلنا نمتلك بلدنا ومسؤولين عنها ..محدش يقدر يتهم حد بالخيانة والعمالة ولا الجهل ، لكن ممكن نقول يعني محتاجين ننظم ده..الحوار كحالة محتاجين انها تستمر".

الرئيس السيسي: والله العظيم البلد عايزة عمل عشرات السنين بلا كلل ولا ملل

وأوضحالرئيس السيسي، في كلمته بالمؤتمر الوطني للشباب ببرج العرب بالإسكندرية: "كانت الناس بتقول الدولة بتهد الجوامع ويا مسلمين وحرام عليكم.. يا سيدي هنرجع الجوامع تاني وهنرجع الكنائس تاني بس هنرجعها صح، وأنا بكلمكم كده إحنا شغالين في امتداد محور المحمودية الـ55 كيلومتر، علشان أوصل للبحيرة، علشان تبقى أنت من الإسكندرية وتكمل المحور لغاية البحيرة ويبقى محور بديل، ويقولك بلد بتحب الطرق.. انتو مش واخدين بالكم يعني إيه بلد ولا إيه.. الدولة حاجة تانية خالص.. الدولة في تخطيط والتخطيط ده بيقوم به علماء ودكاترة جامعة ودكاترة في الوزارات المعنية وبتضع تصور ولو قدرت الدولة تعمله خير.. ولو ما قدرتش يبقى خطط على ورق".

وتابعالرئيس السيسي: "علشان أكمل موضوع محور المحمودية.. كان اللواء هشام آمنة محافظ للبحيرة، جه قالي يا فندم علشان أشيل الناس الموجودة على محور المحمودية في الجزء عندي أنا عايز 800 مليون جنيه وده من 3 سنين، والحكومة وفرت الـ800 مليون وشلنا كل التعديات الموجودة ولكن كان فيه قدام التعديات دي تعويض اجتماعي، ماقلناش إن اللي تعدى ده الأرض مش أرضه وعلى حرم الترعة، وقلنا لا مانقدرش نسيب الناس دي بالطريقة دي، فحصلوا على شيء من التعويض".

وأضافالرئيس السيسي: "إحنا بقالنا 3 سنين بنعمل 55 كيلومتر، ولو النهارده الـ55 كيلو دول بعملهم في أي أرض صحراوية ياخدوا مني 6 أشهر، حد يقولك أنت تقصد إيه.. أقصد أقول إن بناء الدول وإصلاحها أمر ليس باليسير، وأنا كإنسان منكم أمين معاكم وأمين عليكم، واللي هيحاسبني ربنا.. بالمناسبة حسابكم أنتو سهل جدا، لكن حساب رب البشر ربنا شايف كل حاجة ومطلع على كل حاجة".

تم نسخ الرابط