رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

ليه السكة الحديد حوادثها كتيرة.. عمرو أديب يطالب بالترحم على أرواح حادث قطاري سوهاج

طالب الإعلامي عمرو أديب جموع الشعب المصري بقراءة الفاتحة والترحم على شهداء حادث قطاري سوهاج الذي راح ضحيته 32 حالة وفاة و165 مصابًا.

وقال أديب في برنامجه «الحكاية» المُذاع على فضائية «إم بي سي مصر»، إن المهتمين بالحادث جمعيهم اهتموا بالجوانب الفنية والتحليلات الخاصة بالحادث وتحركات القطارات، مشيرًا إلى أن الضحايا شاهدوا الجحيم واللحظات المأساوية في الحادث، معلقًا: «للأسف مالقتش ناس كتير مهتمة بهذا الموضوع، وأغلبهم مهتم بالتحليلات الفنية القطارية، وكلهم بقوا أساتذة وخبراء في القطارات وأشكالها».

وتابع:«أرجو إنكم تدعوا لهم بالرحمة، واللي يشوف الفيديوهات دي النهاردة يعرف الناس دي ماتت إزاي وحست بإيه، ولحظاتهم الأخيرة كانت عاملة ازاي، ربنا ما يوري حد، الناس شافت الجحيم وشافت لحظات سوداء وسيئة، سواء الموتى أو المصابين».

ووجه أديب سؤالًا خلال حلقته، لماذا هذا المرفق - مرفق السكة الحديد - على وجه الخصوص يعتبر مقبرة المصريين والوزراء ومآسيهم، حوادثه كثيرة ويأخذ أرواح المصريين وبيبقى مقبرة للوزراء.

وأضاف أديب: «ليه المرفق ده بالتحديد لعنة كده؟! ليه هو اللي بيموت المصريين؟! ليه المرفق ده بالذات؟! ليه المأساة عند مصر في المرفق ده؟! ده مقبرة المصريين والوزراء، وحزن وكرب المصريين ومآسيهم تأتي من هذا المرفق، مفيش وزير جه إلا ومعاه قطر أو قطرين حصلت لهم مصيبة، حتى لو جيبنا مستر سيمنز نفسه، هل العالم كله عنده مرفق يحصد أرواح مواطنيه؟».

وأوضح أديب: «لماذا حوادث كل هذا المرفق مؤلمة وقاتلة وحاصدة للأرواح، وكثيرة ولا تتوقف، ولا حل لها، تشعر أن هذا الامر لن ينتهِ وأن هذا المرفق مهما أنفقت عليه فيه شيء ما، وهذا الأمر يجب التوقف أمامه أو عدم التوقف أمامه وتسليم أمرنا لله عز وجل».

تم نسخ الرابط