رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

هو اللي سارق مننا وبيهين بلدنا.. غادة والي ترد على الفنان الروسي بعد اتهـامها بسـرقة لوحاته

غادة والي
غادة والي

حرصت مصممة الجرافيك غادة والي بالر على الفنان الروسي الذي اتهمها بسرقة لوحاته واستخدامها فى اعلان شركة بيبسي.

وقالت غادة والي خلال لقائها مع الإعلامي عمرو أديب في برنامج “الحكاية” الذي يعرض على شاشة mbc مصر: "أنا مشفنانة تشكيليةمش ببيع لوحات في معرض، ولكني مصممة جرافيك بعمل شغل بيزنس بناءً على طلب العميل".

وأكدت: "لو انا أخدت واقتبست منالفنان الروسييبقى إحنا الاتنين واخدين من بيكاسو؛ لأن التكعيبة اللى عنده واللى احنا ماشيين بيها من بيكاسو، بالإضافة إلى أنالفنان الروسيقال إنه واخد من رسومات رومانية، إنما أنا واخدة معبد هابو بالأقصر".

وأوضحت: "الجدارية بتاعت محطة كلية البنات بتاعتي ورسوماتالفنان الروسيهما الاتنين شبه بعض، علشان احنا الاتنين واخدين من نفس المدرسة الفرعونية وتكعيبة بيكاسو".

واعترفت غادة والي: "أنا والفنان الروسيواخدين من نفس المدرسة ونفس الجداريات الفرعونية، وأنا بعترف أننا الاتنين واخدين من مدرسة واحدة".

ولفتت: "الشركة الفرنسية المسئولة عن إدارة المترو فسخت العقد معانا قبل مشكلة جدارية محطة كلية البنات، بسبب أننا طلعنا في برنامج واتكلمنا عن شغلنا من باب الترويج".

وأشارت: "الفنان الروسيمش مسجل لوحته في الفيبو الخاصة بحقوق الملكية الفكرية ودورنا علي كده ملقناش حاجة، وأنا في الأساس مش ناقلة منه ولا سرقت حاجة، وأنا عارفة أن اللى دبحني في الموضوع ده اعتذار المترو بس مرجعوش ليا وانا تألمت جدا لما شوفت مشهد إزالة الجدارية وأثر عليا نفسيا".

وعن رسومات شركة المياه الغازية:"القضية أنالفنان الروسيهو اللى سارق مننا لأن المدرسة الفرعونية احنا الاتنين واخدين منها، وهو بالنسبة لي بيهين البلد في اتهاماته ليا".

وأكدت: "أي مجال في الدعاية والإعلان ومن الوارد أن نكون تأثرنا بالفنان الروسيجريجوري كوراسوف، احنا في عالم بيزنس وممكن حد من زمايلنا في الشركة يكون تأثروا بشكل ملحوظ برسومات الفنان الروسي".

تم نسخ الرابط