رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

بمناسبة إحتفالية الام المثالية.. فارس قطرية يبدع في إلقاء قصيدة عن الأم أمام الرئيس عبد الفتاح السيسي

فارس قطرية
فارس قطرية

طل الشاعر فارس قطرية بخطاب أمام الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال المراة المصرية الام المثالية 2023.

وبدأ فارس قطرية الندوة الشاعرية بـ: " عمركوا شوفته واحدة رجليها تخطي مكان يوسع ويبان أجمل بكثير، واحدة لما بتصحى الكون يصحي ويطرح عصافير، إنسانة جميلة يدوب تضحك، تبهي افراح على اي جراح، ظهرك مسنود بيها ومرتاح وعنيها رايحة للمشواير.

وأضاف قطرية: هي دي أمي، ست الستات والراس والعيشة والنور والعين وايامها، الصبر إن شاف أمي في شارع والله ليركع قدامها، يا حبيبتي انت ازاي قلبك ابيض غير اللي قبلتهم في عمري، وازاي حد يشوف شكلك ويبص في عينك يفهمها، اول ما لمحت الدنيا كانت فيكي وشوفتها حلوة، اول ما عرفت إنها صعبة وزي زمان كنت بشوفك.. أمان.

فارس قطرية:والله يا أمي بحبك حب عمري في يوم أديته لحد

وتابع فارس قطرية: وبحس بدفى وشئ طيب، قولي الحب لمين غيرك وازاي ارتاح طيب، البيت عن أمي يعني خناقات على مج الشاي اللي انا سبته ومدخلتوش مكانه، البيت يعني حلوته يعين هدوءه يعني أمان، الشئ اللي بصحي علشانه في كل الايام، بكمل عمري وبعيش وبنجح وبعدي الصدمات على شانه.

ونوهه فارس: على وقفة بلكونة في سهرة وبحكيلها أنا بحكي في مين، عن تاني يوم بنقشها وتقول بس يا بتاع ياسمين، عن دعوة صلاة إن أعيش مبسوط وسعيد ويوفقني وعن حد أحكيلوا ويصدقني ويشلني سنين.

وأختتم فارس قطري: أكتب عن مين من غيرك يستاهل حب واهتمام وايام وتفاصيل، من كان يشل العود يتبل ويميل، من حزنك يميل حزنك يا جميل، لو هيحبني حتى وانا شيطان، والله انا كسبان بوجودك بودنك لو كسبان فا انا خسران، أمي الاحلام، أمي الايام، أمي الفرحة اللي بدون أسباب، والله يا أمي بحبك حب عمري في يوم أديته لحد.

تم نسخ الرابط