رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

بيطلبوا صور البنـات وعايزينهم يكلموا رجالة.. ظهور إعلانات مشـبوهة من البلوجرز على خطى حنين حسام.. ورواد السوشيال ميديا: الموضوع مش مريح دول بيقولوا أهم حاجة رضا العميل

حنين حسام ومودة الأدهم
حنين حسام ومودة الأدهم

تفاجئ عدد كبير من روادالسوشيال ميديا بقيام بعض من البلوجرز المشاهير بنشر مجموعة من الإعلانات ودعاية لشركة طالبت بعدد من الفتيات للعمل من المنزل بمرتب كبير.

تفاصيل الواقعة

وكتبت الشركات التي أعلنت عن وجود فرص عمل عبرحساباتهم بموقع تبادل الصور والفيديوهات “انستجرام”:الناس اللي عايزة تشتغل من البيت بمرتب يبدأ من 5 آلاف جنيه،، تبعتلي رسالة دلوقتي،، جايلكم فرصة عمل وشغل من البيت،، وفرصة العمل سهلة ومضمونة".

وبدأ متابعي البلوجرز بالفعل فى إرسال استفسارات عن الوظيفة، ليقوموا البلوجرز بإرساللينك جروب "تليجرام" خاصبالشركة.

وتفاجئ الفتيات أن الشركة إماراتية وأرسلوا إليهم صور فتيات مطالبينهم بعمل حسابات بتلك الصور، ومن ثم البدء في الحديث مع عملاءخليجيين الجنسية، وهو الأمر الذي تسبب في إثارة الرعب بداخل الفتيات.

وكتبت إحدي الفتيات على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”: "أنا استغربت من الشركة لأنهم باعتين صور بنات حقيقية،، وطالبين أننا نحطها على الاكاونتات،، عشان الناس تعرف إن الأكاونت دا حقيقي".

وقالت أخري:"أنا في الجروبات بتاعتهم ومتابعه الموضوع ولسا مشرحوش اي حاجه اصلا،، يعني لو هيعارفه الموضوع بتفاصيلهمن الاول انهغلط مكانتش اعلنت عنه،، لكن تقول ادخلوا تمام وبتاع و في الاخر تقول مش تمام،، الجروبات لسة منزلة الشرح النهارده".

وبدأت الفتيات فى ارسال بعض الاستفسسارت للبلوجر، فردت عليهم حنان حكيم عبر خاصية ستوري بموقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام” وكتبت:"يا بنات امبارح قولتلكم على شركة امارتية عندها شغل من البيت،، هما فهموني كدا فعلا إن الشغل تسويق منتجات في البيت،، ولما دخلت الجروب اللي قالوا هيحطوا فيه البنات يعرفوهم الشغل،، حسيت الموضوع غريب ومش مريح،، فاطلعوا من الجروب ده لأنه مش مريح،، ومش ده الكلام اللي قاالوا عليه خالص،، أنا الكلام ده مقبلش بيه عندي خالص،، وكدا في حاجة غلط والمفروض قالوا إن احنا شركة عندنا منتجات وعجز في السيلز،، بس كذا بنت بعتوا،، وكدا في حاجة غلط وطلعوا من الجروب وخالص".

ومازالت الاستفسارات موجودة لدي الفتيات ولا يعلموا هل تلك الشركة بالفعل عملية نصب على خطى قضية البلوجر حنين حسام أم مجرد شكوك.

تم نسخ الرابط