رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

حسام حسني: أختفيت عن الساحة لما حصل ثورات.. وأغنيتي الجديدة على خطى «كل البنات بتحبك» |خاص

حسام حسني
حسام حسني

كشف المطرب حسام حسني، تفاصيل عودته للساحة الغنائية من جديد، بطرحه أغنية “اسم الله عليك”، مشيرًا إلى تلك هي ثاني أغنية من فريق “تشكيلة”.

وقال حسام حسني في تصريح خاص لـ”بصراحة”: “الأغنية من ألبوم بتاع فرقة اسمها تشكيلة، يعني مش ألبوم حسام حسني لأ، ده ألبوم من فرقة اسمها تشكيلة”.

وأضاف: سميت بتشكيلة، لأن احنا 4 أشخاص، بنألف وبنلحن وبنغني، وكلنا من بلد مختلفة عن التانية في من الكويت، ولبنان ومصر، والألبوم عبارة عن تشكيلة أغاني، ودي تاني أغنية تنزل للفرقة، والأغنية التانية اللي هي “اسم الله عليك”، وهي غنائي ومن الحاني، وكلمات شادي جمال، وتوزيع نبيل باهي، واللي بيوزع الألبوم شركة مزيكا، وهي نفس فكرة “كل البنات بتحبك”.

سبب غيابه عن الساحة

وعن سبب غيابه عن الساحة الفترة الأخيرة، قال حسام حسني: “أنا غيبت عن الساحة من وقت الثورة، ولما حصل استقرار رجعت للدراسات العليا بتاعة الموسيقى بتاعتي، وخلصت الماجستير والدكتوراه، ولما خلصت رجعت للنشاط على طول”.

وواصل: “غير كده أنا ملحن وموزع وكنت بصور مسلسل ريفو، ودلوقتي بنصور الجزء التاني من العمل، وهيتعرض بعد رمضان، فكنت بعمل كذا حاجة وأنا مختفي عن الغناء”.

قرارات مصطفى كامل

وأختتم مشيدًا بقرارات نقيب الموسيقيين قائلًا: “مصطفى كامل عمل قرارات في النقابة وأفادت العاملين بيها، وأنا واحد من الناس انتخبته وبدعمه في الفترة الجاية، لإنه زود الموارد المالية للنقابة وعلى المعاش، والمتقاعدين”.

تم نسخ الرابط