رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

هحل أزمة قلة عمل الفنانين.. هند عاكف تكشف أولى قراراتها بعد ترشحها لـ انتخابات المهن التمثيلية |خاص

هند عاكف
هند عاكف
نتيجة الثانوية العامة 2024

كشفت الفنانة هند عاكف عن أولى قراراتها بعد ترشحها لـ أعضاء مجلس نقابة المهن التمثيلية، التي تم فتحها لمدة أسبوع وأغلقت اليوم الخميس.

وقالت هند عاكف لـ”بصراحة”: أول حاجة هعملها هي البحث في حل لمشكلة قلة مشاركة الفنانين في أعمال فنية، لإنها مشكلة كبيرة لإن دول نجوم ومعندهمش شغل غير الفن.

وأضافت: فأنا بتمنى إن احنا نسعى ونحاول نحل تلك المشكلة، ومادام بدور هتلاقي، المفروض نحاول نحل المشكلة حتى لو بشكل ودي أو شخصي، فده احنا لازم نبحث القضية دي، أنا عايزه كل زمايلي تشتغل كل اللي قاعد في البيت، ولسا قادره وعندها عطاء من حفها تشتغل لإن ده أكل عيشهم.

وعن سبب قلة مشاركتها في أعمال فنية، قالت عاكف: أنا مش بقبل أي دور اتعرض عليا الفترة الأخيرة أعمال كتيرة لكن لا أوافق غير على الدور المناسب، لإن مينفعش أضيع مسيرتي الفنية بعمل غير مناسب.

انتخابات نقابة المهن التمثيلية

يذكر أن الانتخابات ستجري الانتخابات يوم الجمعة 3 مارس المقبل من الثامنة صباحًا حتي العصر على 6 مقاعد من الأعضاء مقعد النقيب الذي يشغله حاليًا الدكتور أشرف زكي.

و انتهت ولايه 6 أعضاء من النقابة وهم إيهاب فهمي ونهال عنبر وسامي مغاوري وأشرف طلبة ومصطفي حجاج وعفاف رشاد، وجميعهم لهم حق الترشح لدورة أخرى.

تم نسخ الرابط