رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

مصطفى حسني: أستر اللي فضيحته تقع بين إيديك.. عشان ربنا يسترك في الدنيا والآخرة

مصطفى حسني
مصطفى حسني

وجه الداعية الإسلامي، مصطفى حسني، رسالة إلى إحدى المتابعين الذين وجهوا له سؤال، وهو: «نعمل إيه عشان ربنا ميعرضش ذنوبنا كلها يوم القيامة؟».

وأضاف خلال فيديو له عبر صفحته الشخصية على موقع تبادل الصور والفيديوهات «إنستجرام»: «فرص الستر أوالفضيحة اللي بتقع بين إيديك في الدنيا لحد أنت تعرفه أومتعرفوش،هي فرص ستر أو فضيحة لك في الدنيا والآخرة».

واستكمل: «من هذه الحكم سيدنا النبي صل الله عليه وسلم قالك: “من ستر مسلمًا ستره الله في الدنيا والأخرة”، فلو نفسك إن ربنا ميعرضش ذنوبك كلها يوم القيامة فتُستر، أستر اللي فضيحته تقع بين إيديك».

الداعية مصطفى حسني:

كان أجاب الداعيةمصطفى حسنيعلى سؤال ورد إليه من أحد متابعيه عبر موقع إنستجرام، يتعلق بثواب الصبر على الألم النفسي.

قال حسني خلال مقطع فيديو عبر حسابه على موقع إنستجرام: “ثواب الصبر على الألم والمرض النفسي اللي ممكن يعمل خوف وعزلة ويخلي الإنسان ميعرفش يخش السرير وينام بسهولة أو مش عارف يمارس حياته بسكينة وطمأنينة ده وجع كبير قوي”.

أضاف: “ربنا يصبر ويقوي كل إنسان بيمر بأي وجع أو ألم أو مرض نفسي.. المرض النفسي مش عيبة.. زيه زي المرض العضوي بالظبط وكلها اختبارات وابتلاءات من الرحمن الرحيم وليه حكمة كبيرة.. وبالتالي الصبر عليه ليه ثواب كبير ولعل كل واحد صبر على أي وجع في بدنه أو فية نفسيته يخش الجنة يوم القيامة”.

تم نسخ الرابط