رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

محمد العقبي:«الشركات الناشئة مش للعيال التوتو»..ومخرج ضروري للأزمات الراهنة..ويؤكد:طلعت حرب وعثمان احمد عثمان ومحمود العربي «مش هيتكرروا تاني إلا في صورة رواد أعمال»

محمد العقبي المستشار الإعلامي لوزيرة التخطيط
محمد العقبي المستشار الإعلامي لوزيرة التخطيط

أكد محمد العقبي، المستشار الإعلامي لوزارة التخطيط والتنمية الاقتصادية، أن دعم ودفع الشباب لتأسيس الشركات الناشئة، أصبحليسنوعا من الرفاهية، موضحا انه اصبح مخرج ضروري لحل كثير من المشكلات والأزمات الحالية،قائلا:”الشركات الناشئة ( startup( مش لعبة ولا رفاهيه ولا بتاع العيال التوتو دي شغلانه العيال اللي دماغهم صاحيه ومحدش هيقدر عليهم”.

محمد العقبي: «طلعت حرب وعثمان احمد عثمان ومحمود العربي مش هيتكرروا تاني الا في صورة رواد أعمال» والشركات الناشئة مخرج ضرور لحل الأزمات الراهنة

وأضاف العقبي على حسابه على موقع التواصلا الاجتماعي فيسبوك، “ مش شغلانة العيال التوتو...لسه في ناس بتتعامل مع ريادة الاعمال وضرورة دعم ودفع الشباب لتأسيس شركات ناشئة نوع من الرفاهية وهو في حقيقة الأمر مخرج ضرورى لكتير من المشكلات والأزمات اللي احنا فيها”.

وأوضح المستشار الإعلامي لوزارة التخطيط والتنمية الاقتصادية، “أن الشباب اللذين يمتلكون روح الريادة والرغبة في تأسيس شركات ناشئة بأفكار مبتكره مهما كانت جودة هذه الشركات وفرص نجاحها عمرهم ما هيقفوا في طابور البطاله عمرهم ما هيكونوا عبأ علي حد ولا بيمثلوا مشكله لحد”.

وتابع العقبي، “أن الشباب اصحاب الافكار واللي بيحفروا في الصخر علشان يعملوا شركات ينفذوا بها افكارهم هم دلوقتي اللي بيتسابق عليهم عواصم عربيه علشان تفرش لهم الأرض ورد علشان عارفين أنهم يستاهلوا تقلهم دهب”.

واختتم، “ للعلم فقط .. طلعت حرب وعثمان احمد عثمان ومحمود العربي مش هيتكرروا في السنين اللي جايه الا في صورة رواد أعمال بس بدل ما هيعملوا اكتتاب لبنك مصر ولا مقاولات هيجمعوا تمويلات ويطرقعوا بفكرة تغير الدنيا وتصنع منهم وحوش السوق”.

تم نسخ الرابط