رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

أعمال نجوم الفن الجميل تعود من جديد| أحمد السقا وأيمن بهجت قمر يعيدان تقديم مسرحية «سيدتي الجميلة».. وهجوم من أبناء الراحلين نجل فؤاد المهندس ونجلة شويكار

أزمة مسرحية سيدتي الجميلة
أزمة مسرحية سيدتي الجميلة

تصدرت أزمة إعادة مسرحية “سيدتي الجميلة”، مؤشرات البحث جوجل ومواقع التواصل الاجتماعي في الساعات الأخيرة، وذلك بعد طرج البوستر الرسمي للعمل وظهور أحمد السقا وريم مصطفى بدلًا من فؤاد المهندس وشويكار، مما آثار ذلك جدلًا كبيرًا وانهالت الانتقادات على بوستر العمل.

وفي السطور التالية نكشف لكم التفاصيل الكامل لـ أزمة مسرحية “سيدتي الجميلة”.

أزمة مسرحية سيدتي الجميلة

بدأت الأزمة عند طرح الشركة المنتجة لـ مسرحية “سيدتي الجميلة”، للبوستر الرسمي للعمل عبر موقع التواصل الاجتماعي تويتر، وظهر الفنان أحمد السقا بديلًا لـ الراحل فؤاد المهندس، والفنانة ريم مصطفى بديلة لـ شويكار.

تواصل موقع “بصراحة”، مع محمد نجل الفنان فؤاد المهندس لـ يعلق على تقديم أحمد السقا شخصية والده، وقال:مش كانت هتتعمل بين حسن الرداد وروبيورفضوا عشان هما مش قدها القديم ميعرفش يعمله الجديد مهما حصل.

وواصل: الصح والأصول واللي يفهم إن أيمن بهجت قمر الكاتب، لا يقارن بوالده بهجت فمر ولن يقارن ببهجت قمر للمرة المليون، لإني عارف بهجت قمر كان بيفكر إزاي، في الكوميديا كان دايس على كل الناس، فكان مع فؤاد المهندس وشويكار حاجه تانية.

فؤاد المهندس - ويكيبيديا

وأضاف: كان من الألطف والأحسن إن أيمن يكتب هو المسرحية كوميدية وتاخد من روايات والدك اللي اتذاعت أو متذاعتش، وتاخد أفكار منها وأعمل مسرحية لنفسك.

وواصل: لكن ليه أروح لتراث أبويا تراث بهجت قمر، وبعدين أنت هتجيب منين إيفهات هتقول هي هي؟، وهتغيره عشان 2023 بـ هي ومئ، خلينا واضحين يا جماعة، وأشك إنها تطلع ربع سيدتي جميلة.

واستكمل: لو عايز تعمل اعمل مسرحية كوميدية جديدة من إبداعاتك من أنا بهجت قمر، وأشوف أخد منين ممكن ياخد من أفكار أبوه اللي متعرضتش للنور واللي متسجلتش ومحدش يعرف عنها حاجه ويجمع من هنا وهنا ويبقى حاجه بتاعتك أنت كـ أيمن بهجت قمر.

القبض على نجل الفنان فؤاد المهندس.. والسبب!

أزمة مسرحية سيدتي الجميلة

وأضاف: سنة 96 جيه سمير خفاجي وقال هيعمل مسرحية اسمها كعب عالي بطولة حسين فهمي ويسرا، كانت سيدتي الجميلة على التسعينات، فلما اتعرضت لقيناها متنفعش وحشة جدًا،

وأختتم محمد فؤاد قائلًا: أيمن ده بيفكر تفكير مش سليم، أما اللي بيعمله ده كلام مش مظبوط، ولو المفروض يستأذنوا يشوفوا ورثة سمير خفاجي يستأذنوه أو رثة المنتج.

بنت شويكار ترد على تقديم شخصية والدتها في عمل فني

وتواصل موقع “بصراحة”، أيضًا مع منة نجلة شويكار لتكشف رد فعلها بعد معرفتها إعادة تقديم شخصية والدتها، حيث قالت:محدش كلمني ولا بلغني وسمعت الخبر ده من النت، ومش عارفة إذا كنت هتخذ إجراء ضدهم أو لا بس، واي حاجه قديمة بتتعرض لحد النهارده والناس بتتفرج عليها، إعادة عرضها تاني فيها ظلم، وبيكون فيها مقارنة والناس بتقول لا دول أحسن وده أحسن.

وواصلت: أحمد السقا كان حبيب أمي وكانت بتعشقة، وريم فنانة جميلة فحرام المقارنة لأنها مش هتبقى في صالحهم.

ﻣﺴﺮﺣﻴﺔ - سيدتي الجميلة - 1969 طاقم العمل، فيديو، الإعلان، صور، النقد الفني،  مواعيد العرض

جديرًا بالذكر تعدالمسرحية من روائع الكاتب المسرحى العالمى برنارد شو، وقدمها فؤاد المهندس وشويكار سابقاً عام 1969، ويعيد السقاتقديمها عن عالم الكاتب الراحل بهجت قمر وكتب لها المعالجة الدرامية أيمن بهجت قمر.

تم نسخ الرابط