رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

سهير جودة: أم كلثوم كانت تشعر بالخوف في كل مرة تقف فيها على المسرح

سهير جودة
سهير جودة

علقت الاعلامية سهير جودة، على إحدى الدراسات التي أجريت على الثقة العمياء في الآخرين ومدى الضرر الناتج عنها، قائلة: « أي حاجة جديدة بتخلي الانسان يرجع يعيد ترتيب أفكاره، ولا يوجد حاليا شيئ يسمى بالثوابت».

وأضافت سهير في برنامجها الذي يحمل اسم «الستات»، والمذاع عبر فضائية «النهار»، قائلة: «فكرة ان الثقة التامة في الاخرين ممكن تؤدي للخذلان او بتسمح للاخرين أنهم يحطموك او يهزموك من حيث لا تتوقع ده امر وارد ولكن ان انت ثقتك الاقل في نفسك تدفعك للنجاح دي وجهة نظر جديدة لازم نفكر فيها ونعيد تفكير».

وأشارت سهير أنها ترى أن هذه الدراسة من الممكن أن يكون بها شئ من الدقة، لأن الإنسان ينتبه للنقد ويفكر دائما في الرأي السلبي، قائلة: «بتشتغل على نفسك وبتحاول تصلح الاخطاء اللي عندك، والثقة الاقل بتخليك تشتغل بجهد وتحدي اكبر، وبتخلي الشغف دايما موجود عندك وبتحسن ادائك، وبتحميك من الاصابة بالغرور اللي ممكن يكون بداية النهاية».

وتابعت: «ام كلثوم وهي طالعة تغني دايما بتكون خايقة ومرتبكة وبترتعش، كأنها أول مرة تطلع على مسرح وتغني، وسعاد حسني قالت نفس الكلام، وكل النجوم قالوا أن قلقهم في أول مرة لهم أمام الكاميرا ظل ملازما لهم في كل عمل يشتركوا فيه، بالرغم من نجاحهم الكبير، وكل ما بتنجح كل ما بتخاف أكتر، وكل ما تنجح تزداد تواضع وليس غرور».

تم نسخ الرابط