رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

منال سلامة لـ«بصراحة»: فكرت أسيب البلد في حكم الإخوان ونور الشريف قالي مش هيقعدوا كتير اصبري

منال سلامة ونور الشريف
منال سلامة ونور الشريف

أحيت الفنانة منال سلامة، ذكرى وفاة الفنان نور الشريف، الذي ترك في قلوب محبيه حزنًا واسعًا بعد وفاته، مشيرة إلى أنها افتقدته فنيًا وانسانيًا.

وقالت منال سلامة في تصريح خاص لـ”بصراحة”: أنا مفتقده هذا الفنان الكبير فنيًا وانسانيًا، وكان راجل مثقف بجد مش مدعي، يعني ناقشه في أي حاجه هتلاقيه بيجاوبك، وتلاقي ردود باثبتات، لأنه مثقف جدا.

وواصلت: نور الشريف كان عامل وقت لنفسه كل يوم 3 ساعات بيقرأ فيهم، فمن 7 الصبح كان بيقرأ وكان يقول المخ لازم يتغذى.

وأضافت منال سلامة: في الأيام السودة اللي الاخوان مسكوها في مصر كلمته وأنا منهاره جدًا، لأن كلنا كنا بنفكر نسيب البلد ونمشي منها، قالي يبنتي أهدي الاخوان مش هيقعدوا سنه وبالفعل حصل، فالراجل ده الحقيقة أحنا خسرناه، ومصر خسرته والوطن العربي كله خسره أنا مفتقداه جدًا.

Nour El-Sherif.jpg

آخر كلمات نور الشريف قبل وفاته

وكان الفنان نور الشريف قال قبل رحيله بأيام، خلال لقاء تلفزيوني: عشت أيامًا صعبة كثيرة، منها أيام في فترة الطفولة، وأيام في سن الصبا، ولكن أيام المرض هي الأصعب.. الصحة غالية وأنصح كل الناس بالحفاظ عليها، فقد توقفت عن التدخين لأنه خطر.

وواصل: أتمنى أن يقلع الجميع عن هذه العادة السيئة، ودائمًا أقول إن الإنسان يتعلم من كل التجارب الحياتية التي يمر بها، ولذا أعتبر تجربة المرض معلمًا كبيرًا، لأنني تعلمت من خلالها الصبر.

تم نسخ الرابط