رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

بمناسبة الثانوية العامة.. محمد هنيدي:"كنت واثق إني من الأوائل بس جبت 57% وشلت مادتين"

محمد هنيدي
محمد هنيدي

بطريقته الساخرة قام الفنان محمد هنيدي، بتأليف سيناريو درامي، عن نتجية الثانوية العامة، عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك.

محمد هنيدي والثانوية العامة

وروى الفنان محمد هنيدي السيناريو الذي قدمت لكي يساند الطلاب الذين لم يحالفهم الحظ في مجموعة الثانوية العامة، قائلا:"بابا عارف مين ده؟!

- مين يا حبيبي؟

ده بيل جيتس من أغنى اغنياء العالم .. بيل جيتس كان عنده واحد صاحبه طلع الأول .. اما بيل جيتس سقط في الثانوية العامة .. يدور الزمن ويلف في دواير وصاحبه بقى شغال عنده دلوقتي

- ايوة يعني عايز ايه؟!

عايز افرحك واقولك ان ابنك بقى بيل جيتس

بمناسبة الثانوية ولما شلت مادتين وجبت ٥٧٪".

كما أرفع هنيدي هذا السيناريو بتعلق عليه، قائلا:"طبعا القصة دي محصلتليش ... انا يوم النتيجة كنت واثق اني هطلع من أوائل الجمهورية ومستني الوزير يتصل ... اول ماجيه تليفون بجري عليه .. لقيت "كرار" صاحبي بيقولي اهرب بسرعة شيلت مادتين".

وفي وقت سابق،شارك الفنانمحمد هنيديمتابعيه عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، صورة له من أحد أفلامه ويرتدي الكلسون، ليشجع على نزول الشواطئ به.

وكتبمحمد هنيدي: “مشروع القرن لكل الرجالة والشباب اللي كانت بتتمنع أو بتتكسف تنزل الشواطئ بكلسوناتها قدرت أحل المشكلة وأحولكم الكلسون لبراند”.

نصيحة محمد هنيدي لنزول الشاطئ

وأضاف:”هتقدر تنزل به 177 شاطئ في مصر من أفخم الشواطئ محدش هيقدر يمنعك ولا يتريق عليك لأنك لابس براند بـ6 آلاف جنيه، يشمل الدخول لكل الأماكن الغالية والشواطئ والفنادق اللي فوق 50 ألف جنيه في الليلة”.

وواصل هنيدي:”ممكن تدخل به من بوابات مارينا بدون ما حد يكلمك، أول مايشوفوا الكلسون هيدخلوك علطول متوفر بكل الألوان”.

آخر أعمال محمد هنيدي

يذكر أن عُرض للفنانمحمد هنيديمؤخرًا، مسرحية "الحفيد"، وهي عرض مسرحي درامي اجتماعي مأخوذ عن رواية الأديب الكبير عبد الحميد جودة

تم نسخ الرابط