رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

بالصور.. الرئيس السيسي يشهد احتفالية عيد الشرطة الـ 72

 الرئيس السيسي يشهد احتفالية عيد الشرطة الـ 72
الرئيس السيسي يشهد احتفالية عيد الشرطة الـ 72

شهد الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم الأربعاء، الاحتفال بالذكرى الـ(72) لعيد الشرطة، والذي يوافق 25 يناير من كل عام؛ وذلك بمجمع المؤتمرات بأكاديمية الشرطة بالقاهرة الجديدة.

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أننا نحتفل اليوم بالذكرى الثانية والسبعين لعيد الشرطة، ذلك اليوم الجليل، الذى وقف فيه أبطال من الشرطة المصرية الباسلة، ليدافعوا عن كرامة وعزة بلادهم فى الإسماعيلية، عام 1952 ويقدموا حياتهم ثمنا غاليًا من أجل كبرياء مصر الوطنى إدراكا منهم.. أن حماية أمن البلاد والمواطنين؛ غاية عليا لا تسمو فوقها غاية.

وقال الرئيس السيسي، رئيس خلال حديثه عن الأزمة الاقتصادية: "إحنا بناكل وبنشرب، وكل حاجة متوفرة، لكن غالية وإيه يعني كله يهون عشان البلدـ وشايفين البلاد جنبنا مش عارفين ندخلها أكل، شوية دقيق يعملوا عيش ياكلوه، إحنا كنا بنقدم 600 شاحنة، دلوقتي مش عارفين نقدم الكلام ده، وده بسبب تعنت الجانب الإسرائيلي".

أنا متابع كويس لارتفاع الأسعار وسيكون هناك ضبط للسوق

وتابع: إذا مكانتش الدولة المصرية بكل ما فيها يعملوا على إن مواردنا من التجارة تساوي أكتر أو تساوي إنفاقنا من الدولار هيكون دايمًا عندنا مشكلة وهي دي كل الحكاية.

وأضاف: “حد ممكن يقول الحكومة والدولة تضبط الموقف في الأسواق، طبعًا ليكم حق، لكن عاوز أقولكم اللي بتكلم عليهم دول مواطنين مصريين، لما أكون مصري، وعندي قدرة على الكسب، وأتصور إن المكسب المناسب يكون كفاية”.

تم نسخ الرابط