رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

«مش عارف يمسك وش ابنة من الجروح».. محمود سعد يدعم وائل دحدوح: كلنا مسؤولون

محمود سعد يدعم وائل دحدوح بعد استشهاده نجله
محمود سعد يدعم وائل دحدوح بعد استشهاده نجله

دعم الإعلامي الكبير محمود سعد ما يحدث في غزة ، وبالتحديد الإعلامي و مراسل قناة الجزيرة وائل دحدوح بعد استشهاد نجله  الصحفي حمزة دحدوح ، وذلك من خلال فيديو عبر قناته الرسمية عبر يوتيوب.

الصحفي وائل دحدوح 

محمود سعد : ما يحدث في غزة كلنا مسؤولون عنه

وعلق محمود سعد خلاله ظهوره بالفيديو قائلاً: الابن البكري دايما بنقول عليه ابن عمري وتعبي ، الدحدوح خرج من الدفنة على الهوا مباشرة ، جبل ألم وجبل صبر، الاتنين في بعض مقدرش أوصفه، الدحدوح مكنش عارف يمسك وش ابنه من كتر الجروح، تحس إنه تايه بس هو مش تايه، بعد وفاة ابنه صلى عليه ودفنه ونزل اشتغل وعرض ما يحدث في غزة اول بأول.

استشهاد حمزة نجل وائل دحدوح 

وأضاف: الناس دي ممزقة، وائل الدحدوح فقد حفيده اللي عنده شهر، وابنه وزوجته، وابنه البكري، التكوينة النفسية متتحملش ده، العلم بيقول إن الدحدوح ممكن يحصله حاجات كتير، إلا أنه يقدر يواصل عمله ويتجاوز بهذه السرعة، اللي بيعمله الدحدوح مش موجود في الكتب، لأن أمثال وائل الدحدوح بيغيروا بيه النظريات العملية.

استشهاد ابن دحدوح

وأستكمل: بعد سنة هيقولوا كان فيه واحد في غزة اسمه الدحدوح، فقد أسرته ووقف واشتغل، رغم أنه غير محتاج للشغل، وأصحاب الشغل طلبوا منه يرتاح، الدحدوح راجل عجيب، عنده صبر منعرفوش، وميجيش في بالنا نتمناه، هو جبل ألم وجبل صبر.

آخر صورة تجمع وائل دحدوح مع نجله

واختتم: جميع أهل غزة وائل الدحدوح، وكأن ربنا أراد أن يُظهر الدحدوح عشان يحكي عن غزة، في أحياء ومتوفين تحت البيوت ماتوا مش عارفين يطلعوه، وناس ماشية تصرخ تقول أخواتي وأهلي مش لاقيهم، الموت عندهم أصعب من الموت اللي إحنا عارفينه، بيجيبوا أكياس يحطوا فيها جثامين الشهداء.. كلنا مسؤولين لا أبرئ نفسي أبدًا من المسئولية، ونصيحتي للجمهور إذا لم تستطع أن تفعل شيئا اصرخ وادعي.

تم نسخ الرابط