رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

"مش عايزين صعبانيات".. تعليق ناري من تامر أمين لـ رافضي المقاطعة

الإعلامي تامر آمين
الإعلامي تامر آمين

وجه الإعلامي تامر آمين رسالة نارية، لرافضي حملات المقاطعة للمنتجات الأجنبية بدعوى دعمها لإسرائيل في حرب غزة، خوفا من تسريح العمالة.

ودعم الإعلامي تامر آمين حملة مقاطعة الشركات الداعمة لإسرائيل، معتبرها خطوة إيجابية ووسيلة جديدة للضغط، وذلك خلال تقديمه لبرنامج «آخر النهار»، عبر فضائية «النهار».

تعليق ناري من تامر أمين لـ رافضي المقاطعة

 وقال تامر آمين: «محدش يقول لي حرام العمالة المصرية، الأرزاق بتاعة ربنا، ومحدش يزعل على رزق اتقطع هنا، لأن اللي بيرزق هنا هو اللي بيرزق في مكان تاني».

وتابع:" المنتجات المصرية التي ستحل محل نظيرتها الأجنبية، ستكون بحاجة للعمالة التي قد يتم الاستغناء عنها من قبل الشركات الأجنبية".

وأضاف :" شركات «الفرنشايز» هي شركات مساهمة مصرية بنسبة 100%، بالفعل، لكنها تدفع نسبة من الأرباح للعلامة التجارية".

تامر أمين: كل جنيه بتمنعه عن الشركات الأجنبية بيوجعهم

وأكد أن زيادة المبيعات يؤدي لرفع أسهم الشركات الأجنبية في البورصة وتحقيق مكاسب للمساهمين فيها، وبعد ذلك توجه الأرباح لدعم إسرائيل".

واسترسل: «كل جنيه تمنعه يوجع البراندات والشركات الأجنبية، محدش يقولي حرام، مش حرام الفلوس اللي بتبعوتها لإسرائيل وتقتل بيها أهلنا في غزة؟!».

وأعلن «أمين» عن تواصل شركات وطنية معه، مبدين استعدادهم لتوظيف أي عمالة يتم تسريحها من فروع شركات الفرنشايز الأجنبية، متابعًا: «في 3 شركات كلموني على شغل لأي عمالة هيتم تسريحها من شركات الفرنشايز الأجنبية والأمريكية سواء موظفين فرع أو ديلفري إحنا واخدينهم بالكامل، بس مينفعش أقول أسمائهم عشان ميبقاش إعلان».

تم نسخ الرابط