رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

ياسمين عز للبنات: «أوعى تخربى على أختك.. حتى لو جوزها كان بيخونها»

ياسمين عز تنصح الفتيات
ياسمين عز تنصح الفتيات

“أحسن حاجة عملتيها إنك مقولتيش لأختك على الموضوع ده ومسخنتيهمش على بعض” من خلال هذه الكلمات ياسمين عز تدعولعدم السعى للفتن وفى خراب البيوت والتدخل بين الأزواج، داعية الفتيات أن تعمل بالمثل الشعبى الشهير (يا داخل بين البصله وقشرتهاما ينوبك الا رحتها).

سألت مشاهدة من متابعى برنامج ياسمين عز على قصة أسرية وقعت معها، طالبة منها النصيحة، وردت ياسمين عز عليها سريعا من خلال برنامجها إجابة غير معتادة لأى سيدة وغير متوقعة.

حيث قالت المشاهدة: "رأيت زوج أختى يمشى مع واحدةأخرى في مكان عام ويشبك يده معاها.فردت عليها ياسمين عز، خلال برنامجها «كلام الناس» والمذاع عبر قناة «ام بي سي مصر»، مساء الجمعة.. قائلة: «أحسن حاجة عملتيها إنك مقولتيش لأختك على الموضوع ده ومسخنتيهمش على بعض.

وقالت «عين العقل إنك محكتيش لأختك على الموضوع لأنه كان ممكن يتطور الموضوع ويحصل انفصال ما بينهم».

وأوضحت: «مش لازم يكون بيخونها، يمكن ست نظرها ضعيف وبيوصلها لمحل أو حاجة، نفترض حسن النية»، ناصحة: «بلاش تواجهي جوز أختك بالموضوع».

وأضافت ياسمين عزة على حفل زفاف ولي العهد الأردني الأمير الحسين بن عبدالله وزوجته رجوة آل سيف قائلة: «كان في أكتر من موقف لفت نظرنا، حد خد باله قبل كتب الكتاب من أخوات العريس وهما واقفين ورا العروسة».

وأشارت : «هنا بتكلم عن أميرتين، كان في فرحة وحب في عينهم وقلوبهم، وهما عارفين أنهم بيعملوا كده عشانها وعشان أخوهم، رغم أن كان ممكن يجيبوا حد يعمل كده».

وواصلت: «ده عشان يكسروا أي حاجز بينهم، وأن الحماة جميلة وروحها حلوة ربت عيالها في بيت كله حب واحترام».

وتابعت: «يا ريت الستات والبنات يكونوا اتعلموا من فرح ولي عهد الأردن، العلاقة بين العروسة وأخوات جوزها المفروض تكون عاملة إزاي، أنا أعرف عروسة رافضة تعزم بنات خالة عريسها».

تم نسخ الرابط