رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

ضحايا مستريح الموبايلات الجديد بالمنوفية يكشفون تفاصيل ضياع تحويشة العمر .. نصب علينا في 68 مليون جنيه وخلع.. وقالنا هيكبرلنا فلوسنا ومش عارفين نوصل له

أحد ضحايا مستريح المنوفية الجديد
أحد ضحايا مستريح المنوفية الجديد

ما زالت قضايا المستريحين تثير الجدل وتهز مواقع السوشيال ميديا في المحافظات المختلفة، حيث أن يقوم الكثير من الأشخاص بالاحتيال على الأخرين وجعلهم ضحايا لهم، حيث يقومون بخداعهم بطرق خاصةً لكي يتم إقناعهم بأن يدفعون له مبلغ كبير من الماللكي يقوم بترويجه ويدفع لهم الأرباح شهريًا .

مستريح المنوفية الجديد

وظهر مستريح جديد بمحافظة المنوفية يقوم بالاحتيال والنصب على الآخرين لكي يعطونه الأموال بحجة ترويجها في عدة مصادر منها الاستيراد والتصدير والمحلات الملابس والسناتر التعليمية والتصدير والأدوات الرياضية.

أقوال بعض ضحايا مستريح المنوفية

وقالت إحدى ضحايا مستريح المنوفية يدعى عمرو فى بث مباشر لموقع بصراحة الإخباري: “أن في واحد صاحبي هو اللي عرض عليا الموضوع وقالي أن في واحد بيشغل الفلوس وبيديك أربحاها كل شهر، وفعلًا سمعت كلامه وروحتله واديته 10000 ألاف جنيه في البداية، وبعد شهر أعطاني أرباح بنسبة 30% فقط “.

مسرتيح المنوفية

واستكمل قائلًا: “بعد مرور شهر وخلال الشهر الثاني لقيته بيقولىانت لو جبت ناس تانية الموضوع هيزيد ليهم ولك يعني لو جبت 100 او 200 ألف هوصلك لـ 35 في المئة ولو عليت المبلغ هوصلك لـ40 و 50 في المئة، ولكن أنا خوفت واستحرمت وبدأت اطالب بفلوسي وقالى استنى عليا شوية وقولتله أنا والناس اللي معايا محتاجين الفلوس وأنا مضغوط عليا جدا، وهو رد عليا وقالىتمام بس اصبروا عليا وصبرنا عليه 3 أشهر “.

وأضاف عمرو أنه بعدها قام بقفل الشركة ولا في اى حاجه بيديها للناس ولا أرباح ولا اى حاجه وبيقفل تليفوناته كلها ور

وحت قاعدت تحت بيته واطلعله فوق ومبيردش، بالرغم من أن أنا عارف أنه موجود داخل البيت ولكنه لا يريد أن يرد”.

وقال عمرو، انه فجأة وجده أتصل به، حيث قال له أنا بجمع الناس يا عمرو بجمع فيه الناس والسنتر دا بتاعي ولاز كلنا نتجمع وتعالى عشان نرد فلوس بعض الناس.

كما أن كان من ضمنهم ست باعت بيت بـ 2 مليون جنيه قالتله يا وليد أنا اديتك كل ما املك فحاول فأرجوك أنك تردلي الفلوس بتاعتى " أنا بموت في اليوم ميت مرة"

مستريح الموبايل بالمنوفية

وإحدي زملائي رفع عليه إحدى وصولات الأمانة وقال كلمه أنه دخل السجن ومحدش هيشوف منه اى حاجة وهرب ومحدش عرف عنه أى حاجة ونسمع عنه أخبار متداولة ولم نعرف صحتها مثل السادات ومرسى مطروح واسكندرية الاسماعلية المنصورة والغربية.

واستكمل قائلًا إن في ناس رفعت عليه وصولات امانة بالفعل وانا لم ارفع ولا وصل حتى الان حتى ارفع عليه حكم في المحكمة لكي أستطيع أن أخذ حقي وأناشد المسؤولين للوقوف بجانبنا ومساعدتنا وإيجاد حل للموضوع ده

الضحية الثانية

وهى مدرسة علاقات عامة تعمل بإحدى المدارس وتم استغلالها والنصب والاحتيال عليها، حيث قالت:”وقالولى زمايلى في المدرسة أنهم بياخدوا منه أرباح بقالهم 3 و10 سنين وفعلاً أعطيته 350 ألف وبالفعل كان بيديني ارباح لمدة سنه وفجأة امتنع عن اعطاء الارباع للعملاء واعتقدنا انه متعسر”.

الضحية الثالثة

كنت اعرفه معرفه عائلية لمدة 10 سنين كان في شغل وبعد كده بقي في زيارات عائلية وكان بيقول أنه شريك في المكان دا سواء كانت حضانة أو سنتر أو محل ملابس أو غيره وكان بيوهم الناس أنه شريك فيهم وأنا كنت شغالة معاه في سنتر دروس ودا كان سبب معرفتي بيه

تم نسخ الرابط