رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

منة تيسير عن الراحل مصطفى درويش: كان بيتعامل مع الدنيا كأنه عابر سبيل

الراحل مصطفى درويش
الراحل مصطفى درويش

علقت الفنانة منة تيسير على جنازة الفنان الراحل مصطفى درويش، وذلك عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك».

وقالت في منشور لها عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»: «مصطفي محط استغراب كتير ليه الناس زعلانين عليه كده؟ ليه موجع قلبهم عليه وهما معرفوش اصلا طبيعي احنا اللي نقهر عليه لاننا نعرفه لكن كل الناس مقهوره عليه اللي مش تعرفه زي اللي يعروفوا اسأله كتيره علي الهزه والتأثير الكبير اللي كلنا فيه الاجابه :علشان مصطفي اللي كان بين و بين ربنا كبير».

واستكمل: «كان بيتعامل ان الدنيا هو جي فيه عابر سبيل و رحله صغيره بيعمل لاخرته زي دنياته بظبط.. كان بيعامل ربنا في كل حاجه ومع كل الناس.. كان من اكتر البني ادمين الجدعه و الخيره اللي عرفته في حياتي.. كان بيحب يساعد كل الناس لدرجه ان ساعات كنت الناس بتفهمه غلط.. تقول فيه كده في حد طيب و جدع و بيحب الخير وعايز يساعد كل الناس».

وتابع: «اااه والله و الدليل اهو حب الناس الرهيب عليه و زعلاهم عليه كأنه واحد من أهلهم وراح منهم.. كل الناس بترحم عليه و بتدعيله من قلبهم.. ربنا يرحمك يا مصطفي ويحسن اليك وفعلا مش بيفضلك للواحد غير سيرة طيبة ومعاملة حسنة وربنا اديلك علي قد قلبك الصافي و روحك الخيره الجميله اللي عملته في الدنيا وبتعدلك دلوقتي ان شاءالله في اخره».

واختتمت: «قال النبي«إن الله تعالى إذا أحب عبدا دعا جبريل، فقال: إني أحب فلانا فأحببه، فيحبه جبريل، ثم ينادي في السماء، فيقول: إن الله يحب فلانا فأحبوه فيحبه أهل السماء، ثم يوضع له القبول في الأرض ربنا يرحمك يا مصطفي ويغفرلك وينعم عليك بجنه نعيمها هفتقدك جدا».

تم نسخ الرابط