رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

مش عارف أجيب لعيالي أكل.. القصة الكاملة لمواطن تعرض لعاهة مستديمة أثناء عمله.. صاحب الشقة هيطردني علشان مش معاي ادفع الإيجار

مواطن يستغيث
مواطن يستغيث

استغاث المواطن محمد ابن محافظة القاهرةبالمسؤولين لانتشاله من الفقر والضياع بعد أن كان يعمل ولديه مصدر دخل، ولكنه تعرض للإصابة شديدة في احدى قدمية سببت له عاهة مستديمةجعلته غير قادر على ممارسة أي عمل، حيث أصبح المواطن محمد خلال الأيام الأخيرة غير قادر على ممارسة حياته.

وروى المواطن محمد قصة حياته المأسوية في بث مباشر خلال موقع “بصراحة الإخباري” التي يعيشها برفقة زوجته وأطفاله الصغار، قائلاً “ أنا اتجوزت بنت يتيمة وعندها 5 أخوات وماجبتش اي عفش في الشقة وبعد الجواز كنت بشتغل وكنت بصرف عليهم وكنا عايشين كويس وخلفنا أطفال والحياة كانت تمام، لحد مافي يوم اتعرضت لإصابة في رجلي وحصلي عاهة مستديمة وبقيت مش قادر أعيش وأصرف على عيالي وبقينا جعانين”.

وعند سؤاله عن حالته الأسرية، قال المواطن محمد: عندي طفلين لكن ظروف الحياة صعبة ومابقتش قادر أصرف عليهم أوحتى ادخلهم الحضانة”.

يبحث عن أي فرصة عمل

وتابع محمد في استغاثة انه حاول البحث عن عملولكن لم يجد نتيجة لإصابته ولم يستطع مواكبةظروف الحياة، أوضح المواطن محمد: ظروفي الصحية غير مؤهلة لأي عمل، حيث أنني أعاني من أمراض كثير في قدماي وغير قادر على أي عمل شاق يتطلب الحركة، مؤكداًأنا مابقتش قادر اشتغل وقدمت في كذا مؤسسة علشان أخد دعم ورفضوا وقالوا انت ماتستهلش، أنا نفسي في حياة كريمة وشقة أقعد فيها أنا وولادي، نفسي في مشروع أعيش منه أنا وولادي

واختتم حديثه “ قاعد في شقة وصاحب الشقة هيمشيني منها علشان مامعيش فلوس أدفع وعلشان كدا هيمشيني ان وعيالي، أنا بناشد المسئولين يساعدوني ويوفروا ليا شغل أقدر أصرف منه”.

تم نسخ الرابط