رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

طارق جميل سعيد: مصر دولة قانون وما حدث من رئيس الزمالك ليس من شيم المصريين

طارق جميل
طارق جميل

أعرب المستشار القانوني لـعضو مجلس إدارة نادي الزمالك السابق هاني زادة، عن استيائه الشديد، من رد فعل المستشار مرتضى منصور بعد قرار حبسه.

وقال طارق جميل في تصريحات تلفزيونية: اللي حصل اتمنى يكون فيه تصالح، التصالح ده لان اللي حصل لو حضرتك مكان الأب والام والأخ اللي سمعوا شتميتها وهما في التلفزيون ومش عارفه ترد، فين حقها، "إن الله لا يحب كل مختال فخور".

وواصل: أحنا رئيسنا مؤدب ودولتنا مؤدبة ومحترمه، المصريين معروفين بإحترامهم وتقديرهم، يعني اللي قال مش فاضيلكم، ده كلام مش مظبوط، الكلام ده لا بد من الوقوف أمامه، موقف القوة، لأن مصر دولة قانون، عمرنا ما شوفنا في حياتنا، كم التجاهل والخوض في الاعراض بهذا الشكل.

وأضاف: اللي قال إن هاني زادة تراجع عن اللايحة كذاب أشر، مرتضى اللي حط اللايحة الاسترشادية، وانقلب السحر على الساحر، وعلى هذا الاساس نطالب شرفاء الدولة إعمال صحيح القانون بعزل هذا الشخص، لأنه فقط الشروط الواجب توافرها بعضو مجلس الادارة.

الحكم بحبس مرتضى منصور

من جانبه كانت قد قضت محكمة جنح مستانف الاقتصادية،بتعديل حكم حبس مرتضى منصور من الحبس سنةإلىالحبس شهر مع الشغل والنفاذفى القضية رقم 83 لسنه2022ً جنح اقتصادية فى القضيةالمرفوعةلصالح الكابتن محمود الخطيب رئيس مجلس اداره النادى الأهلى، يتهم المحكوم عليه بالسب والقذف والطعن فى عرضه وخدش سمعةعائلته.

وعقدت الجلسة برئاسة المستشار أدهم فهيم، وعضوية كلا من المستشارين وليد زكي أبو الحسن، ومحمد صلاح البيطار، وحنان دحروج.

وسبق أن قضت محكمة الجنح الاقتصادية- الدائرة الثانية – بتاريخ 27/4/2022 برئاسة المستشار شريف البيلي وعضوية المستشارين أحمد الشايب وعمرو عبد الرسول طنطاوي بحبس مرتضى منصور سنة مع الشغل وكفاله عشرة آلاف جنية وتغريمة عشرة آلاف جنيه.

تم نسخ الرابط