رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

وزير النقل لسارقي إشارات السكة الحديد: نهارهم أسود.. قيمتها 70 ألف دولار ويبعوها بـ 50 جنيه

كامل الوزير
كامل الوزير

أبدىالمهندس كامل الوزير، وزير النقل، استعجابها من سارقي إشارات السكة الحديد،السيمافور، لما يتسبب فيه من حوادث على السكة الحديد وتعطيل للقطارات، متوعدًا لهم بالعقاب الرادع.

وأوضح كامل الوزير أن الخارجين على القانون الذين أقدموا على سرقة السيمافور أو إشارات السكة الحديد، لا يعرفون قيمته، قائلا:بياخدوا صندوق السيمافور ويفتحوه ويدمروه ويبيعوه علشان يروحوا يبيعوا شوية النحاس.

وأكمل:السيمافوراللي اتسرق سعره 70 ألف دولار، وهما بياخدوا اللى جوا العلبة من نحاس ويبيعوه بـ50 جنيها، مشددًا على معاقبتهم الحتمية بقوله:هيبقى نهار أسود عليهم؛ اللي اشترى واللي باع.

القبض على لصوص إشارات إشارات السكة الحديدطنطا- بركة السبع

ألقت اجهزة الأمن القبض على الخارجين عن القانون الذين قاموا بسرقة عدد من صناديق «تركات» الإشارات والخاصة بتشغيل منظومة إشارات السكة الحديد فى المسافة ما بين (طنطا بركة السبع) مما تسبب فى تأخير جميع القطارات.

وأضافت أن ذلك تم بالتنسيق بين وزارتى الداخلية والنقل وبناء على مجهودات وزارة الداخلية ورجالها البواسل فقد تم تشكيل فريق بحث بمشاركة قطاع الأمن العام والإدارة العامة لشرطة النقل والمواصلات ومديرية أمن الغربية، وأسفرت تلك الجهود عن القبض على الخارجين عن القانون ممن قاموا بسرقة صناديق الإشارات وتم تحويلهم للنيابة العسكرية بتهم تخريب ممتلكات عامة وإرهاب المواطنين وتعريض حياتهم للخطر والإضرار بالأمن القومي.

تم نسخ الرابط