رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

حـريق هائل في تريلا على الإقليمي بالقرب من كارتة بنها

الحريق
الحريق

في حادث مروع على الطريق الإقليمي بالقرب من كارتة بنها، اشتعلت النيران فجأة في سيارة تريلا، ما أثار الذعر بين المارة وقد تم إبلاغ غرفة عمليات النجدة فورًا، حيث سارعت قوات الحماية المدنية والمرور إلى موقع الحادث للتعامل مع الموقف والسيطرة على الحريق.

اشتعال النيران في سيارة تريلا  

وكانت البداية بتلقي غرفة عمليات النجدة إخطارًا يفيد باشتعال النيران في سيارة نقل تريلا على الطريق الإقليمي بالقرب من كارتة بنها، وعلى الفور تم التنسيق مع الحماية المدنية والمرور للانتقال لمكان الحادث، ودفعت قوات الحماية المدنية بالمنوفية قواتها لمكان الحريق للتعامل مع الحادث.

في سياق آخرتنظر محكمة جنح الخليفة المنعقدة بمحكمة جنوب القاهرة زينهم، اليوم الثلاثاء، ثاني جلسات محاكمة 5 متهمين في واقعة “فبركة سحر” مؤمن زكريا، لاعب النادي الأهلي السابق بأحد مقابر الخليفة بالقاهرة.

أقوال مؤمن زكريا في واقعة السحر

في التحقيقات قال اللاعب مؤمن زكريا لاعب النادي الأهلي السابق: “اللي حصل إن لقيت واحد قریب زوجتي اسمه مصطفى كلمها وقال لها إن في واحد جارهم اسمه محمد إمام قال له إن في ناس لقوا عمل معمول لمؤمن في المقابر عشان كان العمل معمول على صور بتاعتي، وكمان كان فيه عروسة مربوطة من إيديها ورجليها ودبابيس وكان عليهم طلاسم، وقالوا لي تعالى المقابر عشان تشوف العمل قالوا لي إحنا كنا بنحفر عشان نزرع صبارة”.

وأضاف مؤمن زكريا في أقواله أمام النيابة: فور وصولي قابلت الناس اللي اتمسكوا وكان معاهم واحد هرب وهناك وروني الحاجة في مياه بملح والورق كان دايب في المياه وكان في صورتين واحدة كبيرة وواحدة صغيرة عليها طلاسم وكان فيه عروسة متربطة من الإيد والرجل كان مكتوب عليها طلاسم والورق كان محطوط في المياه ودايب.

وتابع مؤمن زكريا: وبعد كدا أخدنا العروسة وبقية الورق واتخلصنا منهم وهناك كان في واحد بيصور الموضوع ده هناك من وقت ما أنا دخلت المقابر واستأذتته إنه ميصورش ويمسح الصور دي ومحدش ينزل حاجة و لا ينشر حاجة وبعد كده فؤجئت بتداول الصور على مواقع التواصل الاجتماعي ونشر أخبار عن وجودي بالمقابر وهو دا كل اللي حصل".

تفاصيل الواقعة

تعود الواقعة عندما تلقت النيابة العامة بلاغًا من لاعب كرة القدم السابق مؤمن زكريا، بأن المتهم الأول أذاع أخبارًا كاذبة عبر لقاءٍ تلفزيوني، تفيد عثوره والمتهمون الأربعة الآخرون على أعمال سحر تخصه بإحدى الجبانات بمنطقة الخليفة؛ ما ألقى الرعب في نفسه.

تم نسخ الرابط