رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

مسلسلات رمضان 2023 تحت وصاية منى زكي

منى زكي
منى زكي

استطاع مسلسل تحت الوصاية، للفنانة منى زكي أن يحقق نجاح كبير ضمن منافسات الماراثون الرمضاني 2023، وقيمه النقاد بأنه من ضمن أفضل الأعمال الدرامية في ذلك الموسم.

ولم يكن ذلك من فراغ، بل كان هناك تدبير وتركيز قوي من فريق العمل بأكمله، من بداية الثنائي خالد دياب وشيرين دياب مؤلفي العمل، والمخرج محمد شاكر خضير لـ أصغر شخص في العمل، وكان للمسلسل بصمة قوية بسبب التركيز على قضية الوصاية التي ظهرت للنور من خلال العمل، والذي شبهها الكثير كنت أنا من ضمنهم بأن "مسلسلات رمضان 2023"، تحت وصاية منى زكي.

النجمة منى زكي أبهرت الجمهور بعمل درامي قوي بسبب أسلوبها المختلف دائمًا في الأداء وطريقة اتقانها للأدوار الفنية، ودخولها لقلوب الجماهير وكأنك تراها أنها لا تقدم عمل فني بل أنها شخصية حقيقية موجودة في حياتك، وسعى أبطال العمل لإيجاد حل وهو ما شاهدناه في تحت الوصاية وسعيهم في تغيير قانون الوصاية.

مشهد النهاية

ولم ننسى مشهد نهاية تحت الوصاية حينما ابكت حنان "منى زكي"، الجمهور بأكمله عند حديثها مع القاضي عن أطفالها الصغار وقالت: أنا مش عارفه لما تاخدوا العيال هتعملوا فيهم ايه .. أصل فيه حاجات تخصهم انا بس اللي اعرفها ياسين لو صحي من النوم و مالقاش لمبة منورة بيتفز.ع و بيفضل يومين ما بيعرفش ينام خالص .. و لو اكل ملوخية بطنه بتكر.كب اوي و ما بيحطش حاجة في بوقه باقية اليوم .. و أهم حاجة عنده الكورة لانه موهوب أوي فيها ، يعني لو مافيش فلوس أجيب لعب عادية .. الكورة لازم نجيبها.

وواصلت: وفرح متعبة شوية في النوم و بتحتاج صبر يعني و مناهدة و بعد كدا بتنام عادي و مافيش حاجة بتهدي المغـ ـص اللي في بطنها غير الكراوية اللي بعملهلها ، أنا ما اعرفش بقول الكلام ده ليه دلوقتي و بقوله لمين، بس أنا أعرف إن حضراتكم بتقولوا مين اللي يبقى واصي على ولادي فبقوله عشان تبقوا عارفين الحاجات دي و تقولوا الكلام ده لللي هياخد باله من العيال .. انا و الله حاولت اعمل كل اللي اعرف بس جوزي سابني بدري و ماكنتش عاملة حسابي أنا مش عارفه ايه الغلط اللي عملته ! انا بس قولت اقولكم الحاجات دي عشان اللي هياخد باله من العيال"، ليرد القاضي، قائلًا: "الكلام اللي بتقوليه ده مش في القانون يا ست حنان و انا بتكلم بالقانون و بس".

منى زكي كانت لها البصمة الكبرى في العمل وكسرت حاجز انتقادها في البداية عند طرح البوستر الرسمي، ولم تلتفت لذلك الهجوم واستمرت في السعي مع المخرج العبقري محمد شاكر خضير ومؤلفي العمل الديابية خالد وشيرين دياب، لتُبين أنها تستطيع الرد على تلك الحملات بالنجاح القوي.

وتعتبر عائلة الديابية أيضًا بالإضافة للمخرج العالمي محمد دياب إضافة قوية لأي عمل ينضمان إليه بسبب التدقيق القوي في عرض الأحداث ومحاولة إيجاد حلول، وقد شارك الثلاثي في العديد من الأعمال كان أبرزها الجزء الثاني من الجزيرة.

مسلسل تحت الوصاية

مسلسل تحت الوصاية تأليف خالد وشيرين دياب، وإخراج محمد شاكر خضير وانتاج ميديا هب سعدى - جوهر، وبطولة النجمة منى زكى، دياب، أحمد خالد صالح، نهى عابدين، رشدى الشامى، مها نصار، على الطيب، أحمد عبدالحميد، محمد السويسري، وعدد آخر من الفنانين وعُرض على شاشة قناةdmc و dmc دراما ومنصة watch it.

تم نسخ الرابط