رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

ميدو يعلق على هدف الهلال: الشناوي "شايل" الأهلي.. بلاش السكاكين تبقى حواليه وندبحه

أكد أحمد حسام ميدو، أن محمد الشناوي حارس الأهلي يتحمل مسؤولية هدف الهلال في شباك الأهلي خلال منافسات دور المجموعات لدوري أبطال أفريقيا، ولكنه رفض فكرة "ذبح" الحارس.

قال ميدو في تصريحاته عبر برنامج الريمونتادا على قناة المحور: "الشناوي يتحمل مسؤولية هدف الهلال في شباك الأهلي، كان لازم وقفة الشناوي تبقى أفضل من كدة ولكن وقفته صعبت المهمة عليه".

أضاف: "الفاول ده ميدخلش في حارس دولي كبير زي الشناوي، وبداية وقفته من الأول غلط".

وواصل: "كان لازم الشناوي يبقى واخد نص خطوة لبرا، ده كان هيسهل عليه المهمة جدا".

واختتم: "هل ده معناه إن الناس تدبح الشناوي؟ لا مفيش حارس مش بيغلط، ومش بتكلم كدة دفاعا عن الشناوي لكن دفاعا عن مبدأ كرة القدم، الشناوي الفترة اللي فاتت كلها باستثناء مباريات كأس العالم للأندية لأن منافسين الأهلي كانوا مميزين ومستويات صعبة، ماشي كويس في معظم مباريات الدوري، والشناوي شايل الأهلي في ماتشات كتير جدا".

ورفض ميدو، فكرة ذبح محمد الشناوي حارس مرمى الأهلي بعد الخطأ المُرتكب خلال مباراة الهلال السوداني.

وقال ميدو: "الشناوي شايل الأهلي في ماتشات كتير، وبيصد ركلات جزاء وانفرادات صعب أي حارس يشيلها في مصر".

أضاف: "بلاش السكاكين تكتر حوالين الشناوي وسهل جدا يشيل الليلة لوحده، لكن ده ظلم"

واختتم: "الشناوي غلط فعلا في وقفته قبل الهدف، ولكن مينفعش يشيل الماتش لوحده"

عقوبة مالية في انتظار الشناوي من عبد الحفيظ بسبب الاعتداء على طبيب الهلال السوداني

وخسر الأهلي من الهلال السوداني بهدف نظيف فى المباراة التى أقيمت عصر اليوم، السبت، باستاد الجوهرة الزرقاء بأم درمان فى السودان، ضمن مباريات دور المجموعات بدوري أبطال أفريقيا.

وأكد مصدر من داخل النادي الأهلي، أن محمد الشناوي سيوقع عليه عقوبة مالية من طرف سيد عبد الحفيظ، مدير الكرة بالقلعة الحمراء، عقب لقاء الهلال السوداني بسبب ما بدر منه في اللقاء، من محاولة الإعتداء على أحد أفراد الجهاز الطبي بالفريق السوداني.

وكانت قد نشبت مشادة قوية بين محمد الشناوي حارس مرمى الأهلي وأحد أفراد الجهاز الطبي للفريق السوداني، في الدقيقة 82 من عمر المباراة، وتدخل لاعبي الأهلي من أجل إنهاء الأمر ومنع الشناوي من الوصول إلى طبيب الهلال السوداني.

تم نسخ الرابط