رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

نسيوا المقص في بطني.. سيدة تتعرض لخطأ طبي أثناء إجراء عملية بالشرقية.. الدكاتره قالولي: اللي زي حالتك لازم تكون ماتت

سيدة تتعرض لخطأ طبي
سيدة تتعرض لخطأ طبي

لم تكن الشابة نوراتدري أنها ستكون ضحية لـ”خطأ طبي” على يد المتخصصين في أحد مستشفيات الزقازيق وذلك بعدما أخبروها بضروروة خضوعها لعملية جراحية لإزالة الرحم من جسدها لأنه يمثل خطورة على حياتها لينتهي بها المطاف بعد العملية بألم أكبر نتيجة بعدما .

محافظة الشرقية

الحزن يسود بنَظرات عيني الأم الشابة وهي تحكي ما أصابها قبل5 سنواتمن الآن،حين توجهت صوب إحدى المستشفيات في مدينة الزقازيق التابعة لمحافظة الشرقيةإثر إصابتها بحالة من الإغماء والتعب الشديد نتيجة لحملها فهي آنذاك كانت في الشهر 6 من حملها، ليخبروا الإطباء أسرتها بضرورة خضوعها لعملية إزالة الرحم مطالبين زوجها بالتوقيع على خلو مسؤليتهم.

عملية استئصال الرحم

وقالت نورا في بث مباشر مع موقع بصراحة بصراحة الإخباري“أنا مدام نورا عزت هاشم ،كنت حامل في 6 شهور وجالي حالة إغماء شديدة وعلى الفور ذهبنا إلى المستشفى، ولما روحت المستشفى ثالوا لازم نعمل استئصال الرحموبالفعل مضوا جوزوا على إقرار وعملت العملية بعدم ماقالوا إني حالتي متأخرة ولازم يحطولي فوط في بطني تمنع النزيف وقالوا إني خلاص مش هعيش لكن فوقت تاني يوم وهما كلهم مستغربين إزاي فوقت وبعد ماستقرت حالتي قالوا لازم يشيلوا الفوط من بطني وبالفعل شالوا الفوط”.

نسيوا المقص في بطني

وتابعت نورا “حصل مضعفات بعد 6 شهور من العملية وروحت لدكاترة كتير قالولي تأثير العملية ولفيت على دكاترة كتير وماحدش عرف وبعد كدا أخر دكتور قالي اعملي اشاعة وكانت المفجأة إني لقيت في بطني مقص موجود في بطني بقاله 5 سنين، وبعد كدا عملت محضر في المستشفى”.

وأختتمت نورا “ أنا لحد دلوقتي المقص موجود في بطني وعملي مضعفات وممكن يموتني بقاله 5 سنين في بطني وشوفت عذاب كتير بسبب الوجع والمسكنات مابقتش تعمل نتيجة.

تم نسخ الرابط