رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

ابنة المشير فؤاد أبو ذكري للرئيس: «وصية والدتي قبل وفاتها إني أوصلك امتنانها الشديد وقالتلي دلوقتي أقدر أمشي وأنا مرتاحة»

أعربت المهندسة ليلى أبو ذكري، نجلة المستشار فؤاد أبو ذكري، أحد أبطال حرب أكتوبر، والذي تم إطلاق اسمه على مشروع محور «أبو ذكري»، عن سعادتها بتكريم ذكرى والدها بعد 50 سنة على حرب أكتوبر.

إطلاق اسم المشير فؤاد أبو ذكري على أحد محاور الإسكندرية

وفي كلمتها، وجهت الشكر للرئيس عبد الفتاح السيسي، لتصديقه على إطلاق اسم والدها الراحل على المشروع، قائلة: «فيه فيض من المشاعر مش عارفة الكلام هيسعفني أوصل إحساسي، بس بقول لنفسي إيه الوفاء ده، بعد 50 سنة والدي اللي كان أحد قادة أبطال حرب أكتوبر، بيتكرم دلوقتي من سيادتك».

وأضافت: «فيه وصية من والدتي الدكتورة نادية الشاذلي، التي توفت منذ شهر، كانت موصياني أبلغ سيادتك امتنانها الشديد لتكريم والدي انهارده، كان نفسي تبقى موجودة علشان تشوف التكريم بس اللي بيعزيني إنها كانت أول واحدة تلقت خبر تصديق حضرتك على إطلاق اسم والدي على المحور، وبكت من الفرحة وقالت أنا دلوقتي أقدر أمشي وأنا مرتاحة، وبهدي السعادة اللي أنا حاسة بيها دلوقتي لروحها».

الرئيس السيسي يفتتح محور التعمير بالإسكندرية

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم الإثنين، محور التعمير بالإسكندرية، الذي يمتد بطول ٣٥ كم من تقاطعه مع طريق القاهرة / الإسكندرية الصحراوي حتى طريق سيدي كرير / مطار برج العرب، بواقع ٩ حارات مرورية لكل اتجاه.

محور التعمير لربط الإسكندرية بالعلمين الجديدة

وأوضح السفير بسام راضي المتحدث الرسمي لرئاسة الجمهورية، أن محور التعمير الجديد يعتبر إضافة ونقلة نوعية ضخمة من شأنه أن يفتح آفاق تنموية جديدة لمنطقة غرب محافظة الإسكندرية بكاملها ويزيد من حيزها العمراني، ويربط ميناء الدخيلة بالطريق الصحراوى والطريق الدولي الساحلي ومدينة برج العرب، وليصبح شرياناً تنموياً حيوياً لربط الإسكندرية بمدينة العلمين الجديدة عبر الطريق الساحلى

تم نسخ الرابط