رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

عمة طالبة الدقهلية المعتدى عليها لـ«بصراحة»: تروح المدرسة سليمة ترجع ميتة وعندها نزيف بالمخ

أرشيفية
أرشيفية

تعرضت طالبة تدعى بسملةأسامةعلي محمد" 9 سنوات، من طرانيس العرب بالسنبلاوين في محافظة الدقهلية؛ نتيجة تعرضها للضرب على رأسها من مدرسها؛ مما أدى لإصابتها بنزيف داخلي في المخ.

عمة طالبة الدقهلية المعتدى عليها: تروح المدرسة سليمة ترجع ميتة

وفي حوار خاص مع موقع “بصراحة” الإخباري، قالت عمة طالبة الدقهلية المعتدى عليها من المدرس: “بنتنا أنا موديها المدرسة زي الفل الصبح.. ولما روحت أجيبها لقيت زملائها بيقولوا المدرس ضربها على دماغها بالعصاية.. ومن الضهر للساعة 3 البنت مخرجتش من المدرسة.. ولا حاولوا يجيبوها لينا ويدوب فاقت ومحدش عرف بيها ايه”.

وأضافت عمة طالبة الدقهلية، في تصريحات خاصة لموقع ”بصراحة” الإخباري: “البنت لو مش بتفهم يقولها روحي إنما مش يضربها بالطريقة دي.. هو سأل الطلبة اللي مبتعرفش تكتب فطلعت بتلقائية مع الأولاد.. ولقينا مدرس جايبها لينا على البيت مش موزونة ولما روحنا المستشفى اكتشفنا إنها عندها نزيف في المخ”.

وأشار والد طالبةالدقهلية المعتدى عليها من المدرس: “المدرس اللي جابها لينا سابها قدام باب البيت ومشي.. يرضي مين بنتي تبقى في الحالة دي بين الحياة والموت.. حسبي الله ونعم الوكيل في المدرس ده.. البنت مش بتنطق خالص.. بقينا نفسنا تقول هاتوا شوية ماية.. البنت تروح المدرسة سليمة ترجع ميتة.. ومش هودي أخواتها المدرسة دي تاني”.

وكان الدكتور أيمن مختار محافظ الدقهلية قد كلف الدكتور وائل عبدالعزيز وكيل وزارة التضامن الاجتماعي بالدقهلية بصرف مبلغ 20 ألف جنيه إعانة عاجله لأسرة تلميذة مدرسة طرانيس العرب الابتدائية بالسنبلاوين وصرف مساعدةشهرية من مؤسسة التكافل وتلبية كافة احتياجات الأسرة ، والذي تم الاعتداء عليها بالضرب من قبل أحد المدرسين بالمدرسه والذي تقرر إيقافه عن العمل لمدة 3 اشهر وإحالته إلى التحقيق الفوري لتعديه علىإحدي التلميذات بالضرب المبرح .

كما قرر المحافظ استبعاد مدير المدرسة وإحالته للتحقيق وإلحاقه بديوان الإدارة التعليمية لحين الانتهاء من التحقيق لتقاعسه في اتخاذ الإجراءات القانونية حيال الواقعةوعدم إبلاغه الجهات المسئولة.

تم نسخ الرابط