رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

مفيدة شيحة: البنات اللي في العشرينات بيعيشوا تجربة صعبة بسبب تكرار جرائم القتل

الإعلامية مفيدة شيحة
الإعلامية مفيدة شيحة

قدمت الإعلامية مفيدة شيحة، عدة نصائح للفتيات في مقتبل العمر، مؤكدة أن الفتيات في عمر العشرين يعيشون تجربة صعبة خلال الفترة الأخيرة.

بسبب تكرار جرائم القتل.. مفيدة شيحة: البنات اللي في العشرينات بيعيشوا تجربة صعبة

وأضافت مفيدة شيحة، في برنامجها الستات، المذاع عبر قناة النهار وان، مساء اليوم الثلاثاء :«البنات اللي في عمر العشرينات فما فوق في مصر الفترة دي بيعيشوا تجربة صعبة جدًا، ووهذا موضوع هنتكلم فيه بالتفصيل وبكل ابعاده الحلقات الجاية، لأنه بعد تكرار جرائم القتل ضد البنات من الجيل، وبسرعة تكاد تجعلهم ضحايا قاتل واحد متسلسل».

وتابعت مفيدة شيحة، :«على مرأى ومسمع من المجتمع كله، وبالذات مجتمع النساء، بيعمق تجربة الصدمة في جيل ومجتمع كامل، والعبي رياضة، ومتكسليش، نص جمالك وثقتك في رشاقتك، مش رفعك لكن رشاقتك وخفة حركة جسمك».

وأكملت مفيدة شيحة: «لو مفيش وقت لجيم نزلي فيديوهات على النت وقلديهم. مفيش حاجة اسمها أن التخن حلو كيرفي يعني منحنيات مش يعني سمنة، ارجوكي كلي بشكل صحي ولو لدرجة معينة والعبي رياضة ولو 10 دقايق في اليوم. محدش هينفعك لما تكبري وتلاقي نفسك بتتهالكي».

وأنهت مفيدة شيحة، أن :«أنتي متقدريش تتحكمي في مشاعرك. لكن تقدري تتحكمي في تصرفاتك، واقطعي أي علاقة بتسببلك ألم نفسي، الراحة اللي هتحسيها أكبر بكتير من أي وجع مؤقت، مفيش حد بيتغير مفيش حد بيتصلح، الحب بيروح مع التغاضي، فخليكي قوية لأجلك».

تم نسخ الرابط