رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

انفراد موقع بصراحة.. مفاجآت وأسرار خطيرة بملف التحقيقات بقضية وفاة وائل الإبراشي.. سائق الراحل: طبيبه كان معاه بدون كمامة وبيدخن.. حسام حسني يؤكد: التأخير فى علاجه سبب التليف بالجهاز التنفسي

وائل الإبراشي
وائل الإبراشي

ينفرد موقع بصراحةبنشر النص الكامل للتحقيقات في قضيةوفاة الإعلامي وائل الإبراشي،والتي تضمنت أقوال الأطباء والمقربين وأقوال شهود العيان في الواقعة، والتي استمرت على مدار 9 شهور منذ ديسمبر 2020، واستمرت التحقيقات في وجود شبهة إهمال طبي في الواقعة.

وقال بهاء محمد إدريس عوض، السائق الخاص بالإعلامي الراحلوائل الإبراشي، إن الطبيب الخاص بالراحل كان لا يرتدى كمامة ويدخن سجائر بجوار المكان الذي يجلس فيه الإعلامى الراحل.

قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏تحتوي على النص '‏بصراحة انفراد لموقع بصراحة 1 السائق الخاص بوائل الإبر الإبراشي الدكتور المختص بحالته مكنش لابس كمامة وبيدخن جنبه وهو عارف إصابته بك ورونا besraha www.besraha.com‏'‏‏

وأضاف عوض، في تحقيقات النيابة العامة: “أنا شغال سواق مع الأستاذ وائل الإبراشي من حوالي 10 سنين.. وفى آخر سنة 2020 الأستاذ وائل جاله كورونا وكلمني في التليفون.. وطلب مني أجبله حاجات من السوبر ماركت.. وفعلا روحت واديتله حاجات وهو فتح وهو لابس الكمامة.. وأنا سيبتله الحاجات على الباب.. فساب الباب مفتوح ودخل يجيب فلوس من جوا.. وساعتها أنا لاحظت أن في شخص جوا البيت مش لابس كمامة وبيشرب سجارة.. عرفت بعد كده أنه هو الدكتور شريف عباس كان قاعد في مكان في الهول جنب المكان اللي فيه قعدة الأستاذ وائل بالظبط”.

وأكد سائق وائل الإبراشي: “أنا استغربت والأستاذ وائل طلع بعد كده اداني الفلوس وروحت جبتله الحاجات اللي هو عاوزها.. واستنيت قدام البيت جنب العربيةوسألت الدكتور وعرفني بنفسه لما شوفته نازل من فوق”.

كشف بهاء محمد إدريس عوض، السائق الخاص بالإعلاميوائل الإبراشي، عن مفاجأة من العيار الثقيل بشأن الأدوية الخاصة بعلاج الإعلامي الراحل من فيروس كورونا.

وقال عوض، في تحقيقات النيابة العامة: “أنا معرفش الأدوية اللي كانت في الورق دي اسمها ايه لأني مليش في الإنجليزي لكن أنا لسه محتفظ بالرسالة اللي جات لي من على الواتس من الأستاذ وائل”.

قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏تحتوي على النص '‏بصراحة بصراحة ا_لوالببرد؟ Û انفراد لموقع بصراحة أنا مليش في الإنجليزي بس محتفظ بأسماء الأدوية سائق وائل الإبراشي يفجر مفاجأة بشأن الأدوية الخاصة بعلاجه من کـ ورونا- besraha www.besraha.com‏'‏‏

وعرض سائق وائل الإبراشي محادثة بينه وبين الإعلامي الراحل، حيث تبين ورود رسالة محولة بتاريخ 28 ديسمبر 2020، مدون بها 5 أسماء أدوية باللغة الإنجليزية”.

كشف بهاء محمد إدريس عوض، السائق الخاص بـوائل الإبراشي، عن حواره مع شريف عباس الدكتور المختص بحالة الإعلامي وائل الإبراشي.

وقال عوض، في تحقيقات النيابة العامة: “قولتله إزاي حضرتك قاعد معاه من غير كمامة قالي بص يا عم بهاء ما هى الكورونا لسا نازلة من فـــــوق”.

قال بهاء محمد إدريس عوض، السائق الخاص بالإعلامي الراحلوائل الإبراشي، إن الطبيب الخاص بالراحل كان لا يرتدى كمامة ويدخن سجائر بجوار المكان الذي يجلس فيه الإعلامى الراحل.

قالالدكتور حسام حسنىرئيس اللجنة العلمية لمكافحة فيروس «كورونا» بوزارة الصحة: “اللى مكتوب فى روشتة علاج الإبراشى كان مضادات حيوية مخصصة لعلاج الالتهاب البكتيرى ومفيش حاجة من اللى مكتوب لعلاج الفيروس إلا الدواء المجهولاللى مكتوب عليه قرص كبير وقرص صغير ودا مالوش أى علاقة ببروتوكول علاج الكورونا”.

وأضاف حسنى، فى تحقيقات النيابة العامة: “على الوضع ده يبقى فيه تأخير فى تلقى العلاج الصحيح فى الفترة من أول إصابة المرض يوم 21 ديسمبر 2022 حتى دخول مستشفى الشيخ زايد 31 ديسمبر”.

قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏نص‏‏

وقال حسني: “إحدى شركات الأدوية تقدمت بدراسة لاستخدام السوفالدي في علاج كـــورونا ولكن نتائجها غير مبشرة ولم تثبت فاعليتها”.

وقال حسني، في تحقيقات النيابة العامة: ”السبب فى إحداث التليف بالجهاز التنفسى هو شدة المرض والتأخير فى بدء العلاج السليم من الدكتور المعالج”.

قد تكون صورة ‏‏شخصين‏ و‏نص‏‏

وأضاف حسني: “إحدى شركات الأدوية تقدمت بدراسة لاستخدام السوفالدي في علاج كـــورونا ولكن نتائجها غير مبشرة ولم تثبت فاعليتها”.

وقال حسني، فى تحقيقات النيابة العامة: “أسرة سمير غانم ودلال عبد العزيز كانوا بيتعالجوا فى البيت عند نفس الدكتور اللى اتعالج عنده وائل الإبراشى وكان عندهم تحفظ على طريقة العلاج لغاية لما دخلوا المستشفى”.

وأضاف حسني: “سمير غانم توفى بالفطر الأسود وحالة دلال عبد العزيز كانت نفس حالة الإبراشي”.

تم نسخ الرابط