رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

بخيل مع "بودى".. زوجة ترفع دعوى خلع بسبب كلبها

اقامت سيدة مصرية، دعوى خلغ من جوزها بسبب امتعاضه وكره لكلبها المدلل “بودي”، موضحة أن الزوج يرفض أن يدفع يجلب له أي طعام أو يصرف عليه، مثل مصاريف العيادات البيطرية لمعالجته والاهتمام به.

دعوة خلع

ووصفت هانم في دعوتها لـ زوجها بالبخيل، الذي لا يرفض دائما الصرف على كلبها المدلل، قائلة:كرهت بخل جوزي الذي رفض أن ينفق على كلبي بودي، وفي الحقيقة أي شيء أطلبه منه لنفسييشتريه،فهو لايحرمني من أي شيء ولطيف معي.

وأضافت: لكنهليسلطيفمع الكلب وهو يكره ذلك وهذا هو شيء أكرهه فيه ، وأحب بودي ولا أستطيع التخلي، ومن تصرفاته هذه أصبت بالإحباط وقررت التقدم بطلب للطلاق لأنه الصرف على بودي كلبي.

بداية المشكلة مع بودي

وتروي السيدة المصرية التي تبلغ 32 قصة جوزهما وعلاقتهم بـ بودي:أنا متزوجة منذ سنة ونصف، وجوزى شغال مدرس، وليس لدى أبناء منه، وجوزى بيعاملنى بطيبة وحنيه ولكننا في بداية الجواز اتفقنا على وجود حيوان أليف معانا وهو كلبي المدلل وزوجته ووافق على ذلك، ولكن افتعل أكثر من مشكلة لكي يخرج الكلب بودي من البيت، لإنه يكرهه.

واكملت في دعوتها :" أنا فكرته بإتفاقنا على عدم خروج الكلب من البيت، فرفض أن يشترى أكل للكلب وامتنع عن ذلك، وقولتله إنه لازم يصرف على الكلب ويربيه، لإن الكلب دلوقتي أصبح في منزله، وأكيد مش هروح لوالدي علشان يعطينى فلوس اشترى أكل للكلب".

وأردفت:"أنا اتخنقت بجد من كتر المشاكل اللى جوزى بيعملها معايا بسبب الكلب ومصاريف الكلب جوزى بيقولي إنه مش مطلوب منه إنه يربى الكلب ويعتنى بيه وبأسرة الكلب ورفض دفع أى مصاريف تخص الكلب وأسرته”.

وأتمت: أنا اتصدمت لما لقيت جوزى بيعامل الكلب وبيخبطه بوحشية وكإن مفيش رحمة في قلبه، وعلشان كده اتخانقت معاه وأصريت إنه لازم يدفع فلوس ومصاريف الكلب وإلا هبيع دهبي علشان ادفع فلوس ومصاريف الكلب وأكله".

تم نسخ الرابط