رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

لم يستغن عن «الكمبوشة».. المنتج أحمد الإبياري يكشف كواليس خاصة عن سمير غانم بالمسرح

كشف المنتجوالكاتب أحمد الابياري أن الفنان الراحل سمير غانمرغم انه مبدع في فن الارتجال على خشبة المسرحلكن لم يكن يستغنعن الملقن على خشبة المسرح "الكمبوشة" .

لكن الابياري كشف في لقاء خلال برنامج " كلمة أخيرة " الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON" في حلقة خاصة عن الفنان الراحل سمير غانم أن الراحل كان ملتزماً بفحوى الراوية التي تشمل بداية ومنتصف ونهاية بأركانها المختلفة قائلاً : " كان لازم يلتزم بفكرة الملقن في " كمبوشة المسرح " لمدة عشرة أيام حتى يستطيع حفظ النص المسرحي عبر تلقينه ".

أكمل : " في مراحل أخرى من أعمال لاحقة بدا يقلي مش عاوز " كمبوشة " بقى دمها تقيل .. سألته نعمل إيه ياأستاذ ؟ قلي خلي الملقن يجيلي الاوضة ويقرأ الراوية واقعد أسمعه .. وبعد كده ربنا يفتح عليا .. وبدانا نعمل ده لمدة عشر ايام في اي عمل حيث يجلس الملقن ويقرأ لمدة عشر ايام ويستمع له .. لانه كان بيقلي ط الكمبوشة ط قديمة ولازم نتطور ".

وكشف الابياري عن اسرار خاصة بسلوك وأداء الفنان الراحل على خشبة المسرح قائلاً : " أي فنان ممكن يجي المسرح قبل العرض بساعتين وفترة لكن سمير غانم كان مختلف مكنش بيدخل خشبة المسرح إلا بعد رفع " الستار " ولو جه بدري يفضل قاعد في عربيته ". وعن سبب ذلك قال : " أنا باجي البروفة بلاقي الباب مفتوح والستارة مفتوحه ومافيش حد في الصاله ببقى مضايق عشان مافيش جمهور ومش عايز احس إنها بروفة عاوز أجي الاقي الاضاء والستارة مرفوعة والناس قاعدة عشان أدخل على طول أضحك الناس " أكمل : كان بيدخل من باب المسرح لحد غرفته على " طراطيف صوابعه " بمنهتى الهدوء ومابيتكلمش ".

تم نسخ الرابط