رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

كسروا يديه..أهل مريضة بكورونا يعتدون على طبيب في مستشفى السنطة (صور)

نشات الصياد الطبيب المعتدى عليه
نشات الصياد الطبيب المعتدى عليه

سادت حالة من الغضب بين الأطباء ومستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، بعد تداول واقعة قيل إنها أثناء اعتداء على طبيب عظام في مستشفى السنطة العام التابعة لمحافظة الغربية بالضرب.

وبحسب روايات مواقع التواصل الاجتماعي، فإن الطبيب يدعى نشأت الصياد، أصيب بكسور في يديه، من مرافقي إحدى الحالات في قسم العزل داخل المستشفى، وذلك بسبب محاولة الطبيب إقناع أهل الحالة بوضع مريضة أخرى معها.

وبحسب رواية الطبيب أحمد عاطف صديق المعتدى عليه، عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، قائلًا: “الدكتور كان عنده نبطشية عزل كورونا وكانت فيه حالة تعبانة عندها نقص اكسجين فعملها دخول فى المستشفى عشان تتحجز، وتخيلوا مين رفض إن الحالة تتحجز؟. قرايب مريضة تانية هما اللى يرفضوا إن الحالة تتحجز مع قريبتهم فى العنبر بالرغم إن مكنش فيه أماكن سراير إلا ده".

اقرأ أيضًا:بلا رجعة.. فصل مدرس هتك عرض تلميذة في كانتين مدرسة بـ6 أكتوبر

وتابع: “الدكتور نشأت زميلنا طلعلهم وقالهم مينفعش إحنا مستشفى حكومي ومش من حق حد أنه يستحوذ على المكان بمزاجه ده مش أوتيل يعنى.. وأصر إن الحالة اللى عندها نقص أكسجين وبتموت لازم تدخل غصب عنهم، في اللحظة دي بقى 5 من قرايب المريضة اللي رافضين الحالة اللي بتموت تقعد معاها بيقرروا يتهجموا على قسم العزل بالكامل وبيكسروا مستلزمات العزل وبيضربوا التمريض والاتنين أمن الغلابة وبيمسكوا الدكتور زميلنا بيتجمعوا عليه يكتفوه ويضربوه ويكسروله إيديه الاتنين".

اقرأ أيضًا:مصرع سائق وإصابة 3 سائحين ومرشد في تصادم أتوبيس وسيارة نقل بالبحر الأحمر

ومن جانبه قال نشأت الصياد الطبيب المعتدى عليه، عبر حسابه على "فيسبوك": “أنا الحمد لله بخير بعد حادث التعدي واقتحام قسم العزل بمستشفى السنطة، الحمد لله أن كل زملائي في المستشفى بخير.. أنا آسف عشان مش عارف أرد على مكالمات الزملاء عشان إيديا الاثنين في جباير جبس لحين تحسن الورم.. شكرا للسيد الدكتور نقيب أطباء الغربية دكتور بهاء توفيق على سرعة استجابته وتدخله السريع برغم تأخر الوقت ونجاح سيادته في إخراجنا من قسم الشرطة".

وفى تحرك سريع أصدر المحامي العام لنيابات غرب طنطا الكلية بمحافظة الغربية توجيهاته العاجلة إلى رئيس نيابة مركز السنطة بتشكيل فريق من أعضاء النيابة الكلية لسماع أقوال الطبيب المعتدى عليه وتفريغ كافة الكاميرات المحيطة بمحل عمل داخل المستشفى والمطالبة السريعة بسرعة تحريات المباحث حول الواقعة.

تم نسخ الرابط