رئيس التحرير
محمود سعد الدين
NationalPostAuthority
الرئيسية حالا القائمة البحث
banquemisr

خالد حماد لـ«بصراحة»: تعاوني مع محمد سامي كان مختلف ومبسوط في المشاركة.. وموسيقى الكتيبة 101 خدت وقت كثير

خالد حماد
خالد حماد

تحدث الملحن خالد حماد عن تفاصيل تحضيره للموسيقي التصويرية لمسلسل والتي أخذت منه وقت كبير حتى يتم اختيار الموسيقي مناسبة.

وقال خالد حماد لموقع «بصراحة»: فكرة الموسيقية التصويرة للمسلسل جعفر العمدة خدت وقت كبير علشان أبدها التنسيق وافهم فكر المخرج محمد سامي، وانا كنت مبسوط جدًا إن أشتغل معاه بالرغم إنها أول مرة أشغل معاه.

وأضاف الملحن حماد:«وميزة محمد سامي أنه بيقدر يختار ناس معينة يعملوا اللي هو مطلوب، وفكرة أنه كان بيدخل في شغلي، هو ليه الحق كدة لأنه المخرج، بس هو كان عنده فكرة معينة في الموسيقية الحزينة بس أنا مكنش في سابقة عمل فالفكر مختلف لحد ما فهمنا بعض وقدرنا نعطي حاجة حلوة».

وتابع خالد حماد: «أنا كنت مبسوط السنة دي إن شاركت في مسلسل الكتيبة 101، وكانت فكرة صعبة إن أعمل موسيقية عسكرية فيها أكشن، بجانب موسيقية حزينة شعبية لمسلسل جعفر العمدة، بس الحمد لله قدرنا نعمل حاجة حلوة الناس تسمعها».

مسلسل جعفر العمدة

وتدور أحداث مسلسل جعفر العمدة في إطار اجتماعي شعبي حول قصة رجل أعمال في حي السيدة زينب يحاول العثور على ابنه الضائع من أكثر من ١٩ عامًا ويدخل في عدد من الصراعات والمفارقات.

والمسلسل من بطولة كلًا من: محمد رمضان، مي كساب، إيمان العاصي، منة فضالي، هالة صدقي، منذر ريحانة، طارق النهري، مديحة بكر، دعاء حكم، جوري بكر، أحمد فهيم، زينة، مجدي بدر، عصام السقا، وغيرهم، وهو من تأليف وإخراج محمد سامي.

تم نسخ الرابط